Magyarországon mind a nagyvárosokban, mind a kistelepüléseken élők sokféle forrásból tájékozódnak, sokszínű a médiafogyasztás – összegezte a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) napokban közzétett Médiapiaci Jelentésének tanulságait az MTI-nek a szervezet elnöke.
Fotó: Koltay András, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) elnöke interjút ad az MTI újságírójának az NMHH székházában Budapesten 2022. december 21-én. MTI/Szigetváry Zsolt
Koltay András elmondta: felmérésük szerint a televíziózás nem esett vissza, a magyarok továbbra is Európa élvonalában vannak, egy főre lebontott, átlagos napi több mint 4,5 órás tévézéssel. Emellett egyre meghatározóbb az internethasználat is, ami további napi 3,5 órát jelent átlagosan.
A print média – a világtendenciákat követve – egyre inkább szorul vissza, és nagyon erős a keresztfogyasztás is: a magyar társadalom egy része mind a négy alaptípust fogyasztja, és egynegyede tájékozódik csak egyetlen típusú médiumból. Ez viszont jellemzően már nem a televízió, hanem az internet – jegyezte meg.
Megdőlt az a sokak által – talán politikai motivációkból is – hangoztatott teória, mely szerint a nagyvárosokon kívül az emberek korlátozott módon férnek hozzá a hírekhez. Az internet ugyanis mindenütt erősen jelen van, többféle forrásból tájékozódnak az emberek
- hangsúlyozta.
Aki tájékozódni akar, az rengeteg különböző forrásból teheti ezt meg, és meg is teszik az emberek. Tehát nem igaz az a toposz, amelyet a választás környékén sokan mondtak, hogy a kisvárosi és a falusi emberek csak egyféle híradót néznek és kizárólag a megyei napilap híreit fogyasztják. Ott is sokszínű a médiafogyasztás. Az más kérdés, hogy aki a világról sokszínű képet akar alkotni, annak sokféle médiumot kell követnie, de erre mindenkinek megvan a lehetősége és az adatok alapján a magyar társadalomban erre meg is van az igény
- emelte ki.
Koltay András felhívta a figyelmet a gyermekek védelmének fontosságára is az online terekben. Mint rámutatott, a technológia gyors változásait nehéz a nagy állami alrendszereknek és intézményeknek megfelelően követniük, de Magyarországon felismerték a problémát és megpróbálják azt ellensúlyozni.
Ehhez egyaránt szükség van a társadalom tagjaira, a szülőkre, a tanárokra és a szolgáltatók jóindulatára, valamint az állami szereplőkre, köztük a médiahatóságra is, amely számos, a médiatudatosságra nevelést célzó programot indított
- mondta el Koltay András.
Az NMHH elnöke emlékeztetett arra is, hogy néhány hete jelent meg a digitális szolgáltatásokról szóló EU-rendelet (DSA), amely az online platformokat teljesen új szabályozási alapra helyezi, a webáruházaktól a keresőmotorokon át a videómegosztó portálokon keresztül a közösségi média oldalakig. Ez a rendelet közvetlenül hatályosul valamennyi uniós tagállamban és a magyar Országgyűlés az NMHH-t jelölte ki a kapcsolódó hatáskörök gyakorlására, valamint a koordináló szerepre. Ez új fejezetet jelent a médiaszabályozásban és rengeteg tisztázandó kérdést is felvet – emelte ki.
Elmondása szerint az online platformok, elsősorban a közösségi média és a videómegosztók alapvetően és "cunamiszerűen" alakítják át az egész társadalom működését, az emberi élet dinamikáját. Ebből a jogi szabályozás bizonyos problémákat meg tud ragadni, de korlátosak az eszközök, hiszen egy ilyen horderejű jelenséget csak minden érdekelt, a fogyasztók, az állami szereplők és a piaci szolgáltatók együttműködésével lehet kezelni – mutatott rá.
Mint elmondta, a szólásszabadság tekintetében jelentős előrelépést jelent az uniós rendelet. Létrejönnek az egyéni szólásszabadság védelmének bizonyos keretei és lehetőségei, noha ezek azért "nem mennek el a falig", továbbra is az online platformokon fog múlni tehát, hogyan alakítják belső szabályaikat. A törvények és a platformok szabályozásai párhuzamosan működnek, de mindig az utóbbiak a hatékonyabbak és egyszerűbben érvényesíthetők – közölte.
Hozzátette: a DSA kínál bizonyos lehetőségeket a szólásszabadságában sértett felhasználó számára a fellépésre: belső vitarendezést ír elő, és külső jogorvoslati fórumhoz is lehet majd fordulni. Indokolnia kell például a platformnak, miért korlátoz vagy tilt ki valakit, lehet ezekkel a döntésekkel vitatkozni.
Mivel ezek a platformok alapvetően nem alkotmányos, hanem gazdasági érdekeik mentén vesznek részt a nyilvánosságban, abban lehet bízni, hogy az üzleti érdekeiknek az fog megfelelni, ha – igazodva a jogszabály szellemiségéhez – a szólásszabadságot nagyobb tiszteletben tartják
- fogalmazott.
Koltay András az álhírek elleni fellépésről elmondta, hogy az az esetek többségében nem érdeke az óriásplatformoknak. "Ezt a feladatot a kormányzatok nem akarják felvállalni, azaz nem tiltják meg általánosan az álhírek közzétételét, ezért megpróbálják kiszervezni a platformokra, hogy lépjenek fel ők. Ami egy furcsa helyzet, mert ezek magánvállalkozások, üzleti érdekekkel, amelynek inkább használ a minél több álhír. Látszatmegoldások születnek az EU részéről is: magatartási kódexek, ajánlások, politikusi nyilatkozatok" – jegyezte meg.
Pedig az álhírek elleni küzdelem a járványhelyzet idején élet-halál kérdés volt – emlékeztetett, hozzátéve: a magyar jogalkotó időben lépett is, és a rémhírterjesztés jogállásának kibővítésével fellépett az alapvetően az online térben terjedő és ténylegesen életeket veszélyeztető, valótlan állításokkal szemben.
Koltay András negatívumként említette, hogy a reklámköltések nagyobb része már az internetes szolgáltatókhoz érkezik, és e pénz kétharmadát külföldi technológiai óriások viszik ki az országból. A médiapiacon nyilván üzleti verseny zajlik, ám ez a pénz a magyar tartalomgyártásból hiányzik – fűzte hozzá.
40 hozzászólásarrow_drop_down_circle
Félnek a rájuk zúduló haragtól ...
uploads.disquscdn.com/images/eb5adce59d3cd81dd284fb86607c43bacd6457663f0d82930bf4bd50319863f6.jpg?w=800&h=620
scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.6435-9/151427267_247718553641773_3142569981187152935_n.jpg?_nc_cat=108&ccb=1-7&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=Dr4ibijst4EAX88koQ5&_nc_ht=scontent-prg1-1.xx&oh=00_AfBpTHf7Gcd2FFKzF5q_fKJE1Sk8dE94YO3reTfPwsQOhQ&oe=63CCF8AC
Bende Balázs M1 вечерние новости ( Esti hírek )... Moszkovita gecik vagytok b+!
scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/274789659_490428059370820_398891051291201238_n.jpg?_nc_cat=101&ccb=1-7&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=WSXR-a7tLDMAX-S8wa-&_nc_oc=AQlViRYBFDPyCzKgu7A6b0GomRzPssAcHzkYgWW_8H2Kvnmb8Xj2g5FKPtn02CFx_LY&_nc_ht=scontent-prg1-1.xx&oh=00_AfD0hGziNqJ-YVXKQV_LYLxIkGO-rIKVAHRnzgDrOgZ24g&oe=63A9A7AB
Putyini módon működik az MTVA! Orbánék bizonyítottan kézivezérlik a magyar közmédiát. Orbán Viktor orosz mintára építette ki a propagandagépezetét. Ez az a propagandagépezet, amely a hatalmát biztosítja és amely most éppen az orosz propagandát visszhangozza az ellenzéket pedig lejáratja. Az úgynevezett közmédiában az ellenzék csak lejárató, hírhamisító anyagokban tűnik fel. A hírműsorok mellett az egyéb műsorokban is csak a kormány és a fidesz-közeli elemzőknek hazudott megmondóemberek adják egymásnak a kilincset. Eközben az ellenzékből senki nem mehet be élő adásba, de ki vannak tiltva ismert művészek és közéleti szereplők is és az ellenzék miniszterelnök-jelöltje 5 percre szólalhatott meg az adófizetők pénzéből fenntartott közmédiában!
www.facebook.com/photo/?fbid=517240973105789&set=a.438483440981543
Ellenzéki képviselők veszélyeztetik a közmédiát. Hol van itt közmédia, valaki kérdezze már meg ettől a baromtól! qrva anyátokba!
scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/275616756_527375925417373_4611487239470903494_n.jpg?_nc_cat=110&ccb=1-7&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=qQGtGLaWQD8AX-2TERw&_nc_ht=scontent-prg1-1.xx&oh=00_AfBEUoUWABMS1Tlyq9E_2iCPl3wskmbkJLz1XGwAW04m9w&oe=63AAB2BC
Lassan az ATV-n is...
"Analfabeta fajkreten naci efftars, akkor felteszem most ezredszer is a kerdest, hatha kutyaaggyal egyszer felfogod: Parttitkar apa, parttitkar anya, ifjokommunista fiu felesküdtek Leninre es a partra. Na ki a az??? Ez a legyen ön is milliomos jatek 10 filleres kerdese!"
Új hozzászólás