Hosszas tiltakozások ellenére a parlament kedd délelőtt elfogadta a státusztörvényt, most vendégszerzőnk véleményezte az oktatási reformot, és az új érettségi rendszert, amely nemsokára a fiatalokra vár. Egyszerű példával indokolta meg, miért hibás az az irány, amit kijelölt az Orbán-kormány.

Így hülyíti el az Orbán-kormány a gyerekeket: Évtizedeket lépnek vissza, helyrehozhatatlan károkat okoznak

Azonban ennek a tükrében meglehetősen keveset foglalkozunk azzal a ténnyel, hogy az új érettségi és idén utoljára vizsgáztak a már „megszokott” módon a diákok a 2023-as szezonban, jövőre drasztikusan átalakul a rendszer.

A legdrasztikusabb változás valószínűleg a magyarérettségit érinti, ugyanis sokkal inkább a lexikális tudásra helyezi a hangsúlyt, mint az elődjei. 2024-től a szövegértési feladatsor nyelvtani feladatokkal fog kiegészülni, míg a gyakorlati szövegalkotást és az érvelés eltűnik a vizsgáról, helyette egy irodalmi-műveltségi tesztet kell majd kitölteniük a diákoknak.

A rövid, gyakorlati szövegalkotási feladattípusnak a kiiktatásával másfél évtizedet lép vissza az új tervezet

– olvasható a Magyartanárok Egyesületének korábbi állásfoglalásában, melyben azt is írják, hogy a műveltségi teszt beiktatása a 21. századi koncepciójától való radikális eltávolodást, mintegy 80 éves visszalépést jelent.

Ennek megfelelően a pontozás is változik. Míg korábban a jó helyesírásért és a megfelelő külalakért a vizsgázók extra pontokat kaptak, addig 2024-től a hibák pontvesztéssel járnak majd.

A fiatal felnőttek az egyik legnagyobb problémával néznek szembe, azzal szembesülnek, hogy az, amit az iskolától kaptak, semmire sem használható.

Nem tanulnak meg csoportosan dolgozni, együtt kutatni, és kommunikálni. A kormány nem biztosít számukra teret arra, hogy a digitális információk között szelektáljanak, elmondhassák a véleményüket, és akár igazolhassák a saját állításaikat. Azzal, hogy a jövőre érettségizőknek már nem is kell érvelő fogalmazást írniuk, egyértelműen azt jelenti, hogy

a kormány és a teljes oktatási vezetés már itt el akarja törölni azt, hogy érvelhessenek, hogy elmondhassák a véleményüket.

Nincs más lehetőség mint, hogy bólogassanak és ehhez kapnak egy tesztet a műfajokról és az írók életéről. Mert az alapműveltség. 

Persze, az irodalom alapműveltség, de nem minden körülmények között az a legfontosabb, hogy mikor született Petőfi és mikor halt meg Ady. Mert ez a rendszer így kritikán aluli, és egyetemet végzett történészként azt kell, hogy mondjam felháborító, mert az alapműveltség mellett meg kell tanulniuk gondolkozni, fogalmazni, és érvelni is.

Nincs más céljuk, mint elhülyíteni a gyerekeket.

A modern pedagógiában sokáig 21. századi tanulási képességeknek nevezték azt, amit azért kellene megtanítani, hogy a diákok majd megállják a helyüket a gyorsan változó világban. Ezt a módszert tőlünk nyugatabbra sikeresen alkalmazzák, és nem csak nyugatabbra, hanem keletebbre is, hiszen már Kínában születnek a legjobb eredmények a PISA teszten.

A mesterséges intelligencia korszakában semmi sem lehet fontosabb mint a kritikus gondolkozás, és az, hogy együttműködjenek egymással, kutassanak, elemezzenek, és oldjanak meg összetett, komplex problémákat. 

A nemzetközi összevetésekben a magyar diákok rendre az alsó mezőnyben szerepelnek és az eredményeik inkább romló tendenciát mutatnak, konkrétan a magyar érettségi eddig is nevetséges volt, most pedig inkább vált szánalmassá mint nevetségessé. 

A modern oktatási rendszer semmilyen szinten nem fér már bele a tantermi oktatásba. És utána ezzel a tudással kerülnek majd felsőoktatásba. Persze, az egyetemi oktatás is sok sebből vérzik, de az ország legjobb bölcsészkarain a tanárok előadók már nem a lexikális tudásra építenek, hanem a fent taglalt kompetenciára.

A történelemérettséginek 2024-től átszabják a témaköreit, szintén inkább a lexikális tudásra építkezve.

És itt már az én szakterületemet érintjük, ugyanis hosszú évekig tanultam azt, hogyan lehet kutatni tanulni, és hogyan kell történészként a mai Magyaroszágon hitelérdemlően előadni, és tényekre alapozni az érvelésem, valamint igazolni a téziseimet. Most ez amit ők megléptek, évtizedes visszalépést eredményez.

De leginkább a Kádár-kori cenzúrázott történelemoktatáshoz lépünk vissza. 

Az egyetemen, nekünk leendő tanároknak és kutatóknak azt tanították, hogy az évszámok ismerete azért fontos, mert a szovjet típusú oktatás ezt követelte meg, de a modern igények már nem erre irányulnak. 

Mondok is egy példát. Legyen mondjuk a Mohácsi vész.

Mikor történt:  1526. augusztus 29
Kik vettek részt benne:  II. Lajos valamint Báthori István, Tomori Pál, Szapolyai György, Radics Bosics állt szembe I. Szulejmánnal, valamint Malkocoglu Bali béggel és Pargali Ibrahimmal
Hogyan végződött: 24.000 magyar katona hunyt el, és a király. A csata a magyar fél vereségével végződött.

Valószínűleg az érettségin most erre lesz szükség.

Ez, bármikor kikereshető az interneten, de még a mesterséges intelligencia is el tudja mondani. Azonban azt már nem, hogy a Mohácsi csatavesztésnek milyen hatásai voltak a Habsbourg öröklési rendre, valamint azt sem, hogy a csatavesztés utáni szétszakadás, hogyan befolyásolta a katolikus megújulást és a reformációt Magyarországon. 

És az évszámokkal szemben, pont erre lenne szükség, hogy rendszerben gondolkodjanak a diákok, és egy ilyen komplex kérdéskört is logikusan levezetve meg tudjanak válaszolni. És nem azért mert ismerni kell az egyetemes és magyar történelem minden egyes aspektusát, hanem azért mert a rendszerben való gondolkodásra az élet minden területén szükség van.

Tizenkét év fideszes oktatásirányítás és erőszakos átszervezés után van tehát egy alulteljesítő, a jövőre nem koncentráló, ami sok szempontból az összeomlás határán billeg. Vagyis, ami nem billeg, az már leborult.

És ami ennél is siralmasabb, az hogy az oktatási rendszer már nem nehézségekkel küzd, és vérzik el lassan, hanem konkrétan összeomlott. Nem tudja ellátni a feladatát, nem tud tanítani, nem tud tudást átadni.

A történelemoktatásban az eseményeket alakító tényezők feltárása, kritikai és problémaközpontú gondolkodás helyett a történelmi gondolkodás vált a kompetencia meghatározásává, amelyben ugyancsak konkretizálták a tanulók kompetenciának legfontosabb fejlesztési paramétereit.

- írja a kormányzati Új köznevelés című folyóirat.

A kormányzat szerint a korábbi vizsgakövetelmények valamelyest szélesebb spektrumban várták el az eseményeket feldolgozó gondolkodást, a kritikus szemléletmódot, míg az újszerű vizsgakövetelmény inkább az általános meghatározásokra tette főként a hangsúlyt.

Ez pedig történészként nem hangzik másnak, mint nettó hazugságnak. Ugyanis a modern történelemoktatás nem állhat másról mint az eseményeket feldolgozó gondolkodásmódból, a kritikus szemléletmódból, és abból, hogy ezeket a fontos folyamatokat a diákok megértsék és feldolgozzák.

Mindössze száraz tudást akar a gyerekek fejébe verni, amely semmilyen szinten nem azonos a modern elvekkel, és oktatási mintákkal. Évtizedes lemaradásban vagyunk, és nem előre léptünk egy picit, hanem hátra léptünk egy hatalmasat.

A statisztikák szerint húsz iskolából csak tizennyolcban van csak matematikatanár, kettőben anélkül tanítják ezt a tárgyat, hogy arra képesítésük lenne.

És mi lesz még itt? 

Most 2023-ban ott tartunk, hogy a lexikális tudás elévül, hiszen a hatalmas adatokkal dolgozó botok már jobb fogalmazást írnak mint a legtöbb magyar gimnazista. Mert mondjuk ki bátra, a PISA teszten minden eddiginél rosszabb eredmények születnek. 

A magyar diákok a 2018-as PISA-felmérésen 4-6 ponttal jobban teljesítettek, ez azonban hibahatáron belüli érték, így a teljesítményekben látszó enyhe javulás még mindig OECD-átlag alatti szinteket jelentenek mind a 15 tudásterületen, és meglehetősen gyengének számít nemzetközi összehasonlításban.

Cikkünk véleménycikk, mely nem feltétlenül tükrözi a Propeller.hu szerkesztőségének és munkatársainak az álláspontját, a cikk szerzője újságíró, és a jelenkor politikai változásainak kutatásával foglalkozó diplomás történész.

48 hozzászólásarrow_drop_down_circle

csak úgy....
na de ha ezt akarják a fideszre szavazó hülye szülök és nagyszülök...
-nem ám messze esik a fájától az a fránya kölök ha kiokosítják!
Ez itt az összes hozzászólás. Kattintson, ha csak a legfrissebbeket olvasná!
csak úgy....
na de ha ezt akarják a fideszre szavazó hülye szülök és nagyszülök...
-nem ám messze esik a fájától az a fránya kölök ha kiokosítják!
csak úgy....
@Shikari: @KisTehen: a kettö szagértö! :) - együtt sincs 1/2 eszük..
csak úgy....
@KisTehen: kurvára unalmas vagy! -a tetejében egy hatalmas ökör is...,
gondolom anyád irul-pirul miattad!
Nessy
Ezek szerint 54-56 bán a gimiben mi modernebbül tanultuk a magyar irodalmat. Egy egy vers, vagy novella esetében, komoly viták voltak, ki mit gondolt , milyen érzelmi hatást váltott ki stb. A tanánúr volt a moderátor, és ő zárta le a vitát óra végén. Megtanultunk kulturáltan érvelni, vitatkozni az adott témáról. Jó hasznát vettem az életben.
csak úgy....
@KisTehen: te csak egy szervilis hazudozó,fontoskodó elmebeteg !
áz értékedet tehén lepényben méri még a fidesz is! :)
Emmersson71
A jövő generációja simán megveszi a neten majd Napóleon gyermekkori koponyáját :P
Nessy
@KisTehen: Egy frászt! Akinek nem volt saját véleménye, az az elején feladta. Akkoriban minden év végén "kis érettségi" volt , ahol tételek voltak, és húztunk. Minden tárgyból, volt szóbeli, írásbeli. Mire érettségi vizsga volt 1957-ben, érettségi szünet nélkül mindannyian símán abszolváltuk.
Clavigo
@Shikari: @KisTehen: Ti jó testvérek lehettek...Anyátok - apátok is az volt..
csak úgy....
@KisTehen: te csak egy szervilis hazudozó,fontoskodó elmebeteg !
áz értékedet tehén lepényben méri még a fidesz is! :)
Nyírfa
@Nessy: 21.07

Nyolcadikban a magyartanárnőnk hasonló stílusban tanított minket, a gimiben pedig már a bemutatkozó dolgozatban színpadra kellett állítanunk egy görög drámát. Isteni volt, szárnyalt a fantáziánk, kiderült, hogy mindenkiben ott lapul egy kis színházrendező! :)
A földrajztanárnőnk pedig minden geológiai témájú kérdésünkre válaszolt, összegyűjtöttük tematikusan, mi érdekel minket, ő pedig a válaszadásra szánta az órát. Persze, közben újabb kérdések merültek fel. Fantasztikusan jó volt így tanulni.
csak úgy....
@KisTehen: téged már akkoriban a tanáraid is csak kutyába vettek, jó emberismerök lehettek.. :)
csak úgy....
@KisTehen: angol tudósok megállapították,hogy egy fideszest könyebb teherbe ejteni mint gondolkodóba!
- rólad már akkoriban lesírhatott,hogy nem vagy teljesen "dicht" ! :) okos emberek voltak a tanáraid!
Nessy
@KisTehen: Az érettségi más volt. Ott a tudásunkat osztályozták. Bár amikor a latin szóbelin egy szó nem jutott eszembe, az elnök súgta. Azóta sem felejtem. Uxor, uxoris : feleség.
verőce21
Bízzatok a dr. Miniszterelnök Úr ítélőképességében. Kihúzza az országot abból a gödörből, amelybe a brüsszeli háborús szankciók, az energiaárak emelkedése és az Unió pénzvisszatartásai sodorták.
verőce21
@csak úgy...: te Kecsketöcskölő...?
vitriol
A fidesz a saját kölykét is hülyének neveli, csak így lesz felette hatalma!
csak úgy....
@verőce21: te egy kecsketöcskölö! - a leg butább fajtából! :)
verőce21
@csak úgy...: téged teljesen elhülyített a kecsketöcskölés...!
verőce21
A NEResztény szekta egyébként köszöni az apátiát...! :)
csak úgy....
@verőce21: ezt a kecskés proli szöveget is loptad a prosztó macsskától, te már annyira elhülyültél,hogy már nincs egy épkézláb gondolatod, a baromságaidat is úgy kell összelopkodnod! :)
te veröce bolondja!
lvegh78
1. ADJÁTOK VISSZA A SZIVÁRVÁNYT A GYEREKEKNEK!
2. TAKARODJON KI AZ ELLENZÉK ÉS A KORMÁNYPÁRTOK IS! A SZAKSZERVEZETEKBŐL!
és lesz támogatás a tanárok ügye mellett... addig a propeller is hazudhat bármit..
verőce21
@csak úgy...: te Kecsketöcskölő...!
csak úgy....
@verőce21: veröce bolondjának mindent szabad, még a seggemet is kinyalhassa! :)
verőce21
@csak úgy...: te tényleg szerelmes vagy a szomszédod kecskéjébe...? :)
csak úgy....
@verőce21: te erre a perverz,bunkó dumára szoktál onanizálni? :)
érdekes szokás...
ne untass,találj ki végre valami okosabbat !
verőce21
@csak úgy...: eddig azt hittük itt, csak homár vagy, nade ez a kecske story...?
csak úgy....
@verőce21: ti elmebetegek hajlamosak vagytok a képzelödésre,így élitek ki a titkos,beteges vágyaitokat, te veröce perverz bakcafata! :)
csak úgy....
@verőce21: most befejezzük mert okádhatnékom támadt töled!
verőce21
@csak úgy...: inkább lennél már hazaáruló homár is, csak ez a kecske ne tudódott volna ki...?
csak úgy....
@Mirabilis: egy darabig még szórakoztató is tud lenni a fideszes bunkoság, csak mikor az elmebajos már huszadszor ismétli ugyan azt a baromságát..., mert többre szellemileg nem fussa a szegénylegénynek,akkor undorítóan unalmas lesz!
csak úgy....
@Mirabilis: 0rbánt csupa buta proli veszi körül!
Juhász István
Van az ÖREGSÉGBEN szép is... Kiélvezem. Már engem nem lehet MEGFOGNI az érettségivel, az iskolai anomáliákkal.Tovább lépek, MÁR A GYERMEKEIM is túl vannak ezeken. Másokat viszont nagyon sajnálok, de helyettük nem mehetek tüntetni. Ha tehetném, a rossz lábammal is elmennék. Legfeljebb kivinném a horgásszéket.
jáger laszló
Status quo
A hülyítés tovább folytatódik!!
A tanárok,gyerekek kontójára!!!???
Hát majd +látjuk!!!??
csak ennyi
barátilag
J.L.
justhpeter
@verőce21: Nem unod még ezt a sületlen provokációt ?
Pálinkás Pál
kérdezem, miért nem intézi el valaki a köpcöst...?...
Dr. Proktor
Magyarországnak hülyékre van szüksége, hogy elvégezzék a kínai gyárakban azt az alja a szalagmunkát melyet már a kínaiak sem akarnak elvégezni...
simmering73
Láthatjuk milyen pusztítást végzett az első Orbán kormány az emberek szürkeállományában. Az első generációs agyhalott illiburnyákok mind itt visonganak a propin.
simmering73
"Ez már régen nem a tanárokról szól. Egyenként szalámizza le az ország különféle rétegeit. Most a tanároknak mondja, de értsen belőle mindenki. Mindenki így jár, aki nem engedelmeskedik. Ne számítson senki semmi jóra. Ma ők, holnap te, miközben a helyes névmás a „mi”. A tanárok megalázása és eltaposása mindenkit érint. Ez nemcsak az ő ügyük. Ez mindenkiről szól. Még a fideszes szavazókról is. Nem Brüsszel, nem Soros, nem az EU, nem a zsidók, nem Amerika, nem a migránsok, nem a háború, nem a szankciók tesznek tönkre minket, hanem Magyarország beteg diktátora.

Embertelen, tömeggyilkos diktatúrák ideológiájával, annak becsomagolásával, mindenkiből a rosszat hozza ki, az emberek lelkének mélyéből a gonoszt támasztja fel, hogy maga mellé állítsa, és belerántsa őket az öngyilkos pusztításba. Aki diákok és tanárok lelkét tapossa el, az egy embertelen, ostoba és végtelenül gonosz ember. Az nem szereti ezt az országot, hanem gyűlöli. Most már nem a tanárok és mások napi jogaiért kell küzdeni, hanem az elnyomó zsarnokot kell a hatalomból elkergetni."
nepszava.us/nem-a-tanarokat-kell-kirugni-hanem-orbant/
Csizmás Kond
...hibát bárki bármikor bármiben tud találni...csak keresni kell. Mostanig azért sóhajtozott a baloldal, hogy nincs tanár, ki fog tanítani...most meg hogy nem jó az amit tanítani kéne...szerintem inkább tanítson és ne kifogásokat keressen mert a tanítás mindig többet ér mint a hibakeresés és a nemtanítás.
Aki Én
A mai fiatalok messze nem fideszesek. Valamit tennie kell a fidesznek.
Az elhülyítés a javukra vállhat.
Lásd a fenti agyhalottakat.
ómió
Csak nem a "magyar bálinti reformjaitok" kísértenek benneteket, efftársak!?
Nyírfa
@simmering73: ma, 08.01

Kár, hogy ez nem a magyar Népszavában íródott.
Nyírfa
@Juhász István: 02.23

Járókerettel is jöttek idősek. :)
Nyírfa
@sgl: 06.49

Ugye, hogy nemcsak a kommunikáción múlik!
Nyírfa
@sgl: És a saját tapasztalat, @sgl:
Dr. Proktor
@Csizmás Kond: A hülyét hülyeségre tanítani nem kell félnetek... mi?
Csizmás Kond
@Dr. Proktor: ...na te aztán okos vagy...csak az Isten mentsen meg az ilyenek okoskodásaitól.

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.