A Magyar Közlekedési Klub és sok más szervezet nyílt levelet írt Orbán Viktornak – tiltakozván a vasútvonalak bezárása ellen.

Nyílt levélben szembesítik Orbánt a tetteivel – "Teljesen szembemegy a kormány politikájával"

Fotó: Miniszterelnöki Sajtóiroda

A MÁV a napokban közölte, hogy augusztustól tíz vasúti mellékvonallal lesz kevesebb az országban.

"ORSZÁGOS SZAKMAI ÉS HELYI CIVIL SZERVEZETEK NYÍLT LEVELE ORBÁN VIKTOR MINISZTERELNÖKHÖZ – lehet még csatlakozni, akik szeretnének, jelezzék!

Tisztelt Miniszterelnök úr!

A napokban a MÁV és Lázár János miniszter hirtelen bejelentette, hogy augusztus elsejétől 10 vasútvonalon megszűnik a személyszállítás és pótlóbuszok jönnek. Szervezeteink értetlenül állnak a döntés előtt, ugyanis

mindez teljesen szembemegy a Kormány vidékbarát politikájával,

ez ugyanaz a megközelítés, amit a sokat kárhoztatott Gyurcsány-Bajnai kormány képviselt, és aminek ellenzésével az Ön pártja anno nem kevés politikai tőkét kovácsolt,

fél-egy évvel ezelőtti kormányzati döntésekkel megy teljes mértékben szembe,

az azonnali, statáriális jelleg ismét aláássa az emberek közszolgáltatásba, államba vetett bizalmát – áll a nyílt levélben.

A mostani rapid döntés közvetlen oka, hogy a miniszter megijedt egy közelmúltbeli kínos balesettől, amelyben járműhiba miatt utasok sérültek meg. Az ijedelem ugyan jogos, pláne, hogy ki tudja, mikor jön a következő incidens, de a vasúti szolgáltatás tönkretétele az ország szegény, periférikus régióiban nem megoldás, hanem szánalmas pótcselekvés. A megspórolt 5 motorvonat jelentéktelen, a magyar vasút járműgondjai százas nagyságrendűek, itt valódi elképzelésekre, szakmai munkára van szükség, nem egyik napról a másik napra élésre.

A falusi térségeket kiszolgáló regionális vasúthálózat régóta válsággal küzd. Ez azonban nem pénzügyi, hanem valójában felfogásbeli válság: a kérdés az, hogy a politikát érdeklik-e valójában a vidéki térségek? Ma az ország többségén a buszos és vasúti közlekedés egyaránt igen rossz, az igények kiszolgálására sok helyen alapszinten sem elegendő. Miközben az is egyértelmű, hogy a falusi térségek vasúthálózata gyorsan és olcsón fejleszthető. Ami egy Rákos-Hatvan, vagy Budapest-Belgrád fővonal fejlesztésénél 100 Ft, az ezeken a helyeken 10, vagy 1 Ft. Valójában tehát nem pénz, hanem elhatározás kell. Az ukrán és egyéb válságok idején az még érthető lenne, ha sok százmilliárdos fejlesztési projekteket töröl, vagy elhalaszt a kormány, de amikor a falusi ember szájából nézi ki a közlekedési miniszter a tízforintosokat, az minden szinten méltatlan egy vidékbarát Kormányhoz – teszik hozzá.

A vasúti járműhelyzet kezelésére számos olyan lehetőség van, amely gyors és olcsó megoldást kínál a szolgáltatás szintjének csökkentése nélkül:

️ A magyarhoz hasonló adottságú vasúthálózatokon számos eladó használt jármű van, amelyek a magyarnál magasabb színvonalat képviselnek, ott azonban már feleslegessé váltak. Ezeket meg kell vásárolni!

️ Amennyiben a MÁV-Start nem alkalmas a feladata ellátására, számos környező ország példáját követve (Szlovákia, Ausztria, Románia, Németország, Csehország stb.) meg lehet bízni más vasúti céget is a feladat ellátásával. Jelentkező bőven volna, közszolgáltatási szerződés keretében jobb járművekkel azonnal át tudnák venni a szolgáltatást számos vasútvonalon.

Mindezzel persze a felelős minisztériumnak is tisztában kellene lenni. Sajnos azonban az intézkedésekből azt látjuk, hogy a tárcánál hiányzik a szakmai tudás és bármiféle jövőkép. Az nem perspektíva, hogy adjunk irreálisan olcsó bérletet az embereknek, hogy aztán a kieső bevétel következményeként az utasok bennégjenek a vonatban.

Ezért kérjük Tisztelt Miniszterelnök Urat, hogy a vidék közlekedésének megmentése érdekében tegyen gyors lépéseket! Vonják vissza a vasúti járatritkításokat, és cselekedjenek a hiányzó vasúti járművek pótlása érdekében!

Magyar Közlekedési Klub

Közlekedő Tömeg

Bakonyvasút

Sétáló Budapest

Nagykanizsa-Barcs-Pécs vasútvonal

Levegő Munkacsoport

Székesfehérvár-Komárom vasútvonal (Déli Vasút Egyesület)

Veszprém-Lepsény(-Dombóvár) vasútvonal

Pápa-Tatabánya vasútvonal

RegionalBahn

Pannonvasút Egyesület

47. Komló-Dombóvár vasútvonal

Kapostüskevár vasúti megállóhely és múzeum vasútbarát oldala (Verebély László Vasúttörténeti Egyesület)

46-os vasútvonal

31 hozzászólásarrow_drop_down_circle

madlaci66
fidessország csődközelben, hiába. A sok fidess hívő elhitte, hogy van ingyen ebéd. Most rájönnek, hogy mindent a kisemberek fizetnek meg.
Ez itt nem minden hozzászólás, csak az utolsó néhány. Kattintson, ha mindet olvasná!
justhpeter
Az igazi naívak írtak levelet a felelőtlen és tudatlan miniszterelnöknek.
Ezodabasz
@Őrnagy: ma, 10:53 Azokat illene megkérdezni akik azon a vasúton utaztak eddig. Szerinted a pótlóbuszokat nem fogják megszűntetni azzal az "ürüggyel" hogy nem használják elegen?!? Te nem látod, hogy szándékosan olyan helyzetet teremtenek ami ellehetetleníti az embereket? Vagy a pótlóbusz lesz valameddig/valakinek a bomba üzlet?
Gyurka80 gyagyás idióta papagájkommandós!
percsi
@szegfue: 12:53: Amit leírtál, azt a luxusköd eltakarja, repülőről vagy helikopterről nem látszik, nem érzékehető. Nem is érdekli őket, hogy az az útvonal, ami vonattal 20-30 perc volt, busszal 1,5-2 óra lesz! A dolgozónak 1-1,5 órával hamarabb kell kelnie és 1-1,5 órával később ér haza.
szegfue
@percsi: 2:32 Pontosan! És akkor örüljön, ha még van munkája!
szegfue
@sgl: tegnap 18:06 Engem egy kicsit arra emlékeztet, amikor Torgyán a parlamentben mindenkinek "beolvasott", majd az ülés után együtt nevetgéltek a folyóson.
Yoda69
Mikor volt a fideSSnek "videkbarat" politikaja. O1G lenezi a videki embereket "szoret hullato videki roka" - mondta nem is olyan regen, egy olyasvalakinek, aki csak tudni szerette volna hogy ki utasitotta orban gepenek pilotajat, hogy egy 300 millioba kerulo kiterot tegyen, amit az adofizetok fizettek.

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.