Nagyon kellene a BKV-nak az orosz metrókocsikat gyártó cégtől a 14 milliárd forintra rúgó kötbér, ám az orosz fél semmit sem tett még az ügyben, hiába indult el a per ellenük már három éve. Az Orbán-kormány sem sokat segít.
A Népszava cikke szerint több mint három éve nem veszi át a periratokat az orosz metrókocsikat gyártó Metrowagonmash, emiatt az amúgy is forráshiánnyal küzdő BKV nem juthat a pénzéhez a kötbérből – pedig 14 milliárd forintról van szó.
Fotó: wikipedia CC BY-SA 4.0/Florian Fèvre
A lap emlékeztetet rá cikkében, hogy a BKV 2019 februárjában indított pert a 3-as metró vonalán közlekedő metrókocsik korszerűsítéssel egybekötött felújítására 219,2 millió euróért (akkori áron: kb. 69 milliárd forint) vállalkozó orosz cég ellen. Eddigre már jócskán dagadt a botrány, mivel a szerelvényeket egyes vélekedések szerint nem felújították, hanem silány minőségben újragyártották az orosz cégnél, akik aztán azóta sem mozdították meg magukat a per kapcsán – sőt, a periratokat sem vették át 2019 óta.
Az ügy dokumentumait 2019. április 15-én továbbította az Igazságügyi Minisztérium Nemzetközi Magánjogi Főosztálya az orosz hatóságoknak, de azóta sem jutottak messzebb.
„Az elmúlt fél évben a bíróság a keresetlevél és mellékleteinek kézbesítésével kapcsolatban két eltérő tartalmú választ kapott az alperestől, amelyből nem állapítható meg a szabályszerű kézbesítés megtörténte, ezért a bíróságnak ismételten meg kell kísérelnie a keresetlevél és nagy számú mellékleteinek kézbesítését”
- válaszolta a lap megkeresésére a Fővárosi Törvényszék sajtóosztálya.
A cikk szerint a pert most újrakezdik az elejétől, a BKV idén tavasszal 35 millió euróra rúgó, 400 forintos árfolyamon számolva 14 milliárd forintos követelést jelzett, de ez a Népszava szerint gyakorlatilag behajthatatlan, viszont a fővárosi közlekedési cégnek nagyon is szüksége lenne erre a pénzre.
"A közösségi közlekedés működtetésére 21 milliárddal több kell az üzemanyag és a villamos energia árak emelkedése miatt. Erre a főváros 14 milliárd forintos állami támogatást kért, de egyelőre választ sem kaptak az Orbán-kabinettől. Ha ez így marad, komoly likviditási gondok léphetnek fel a közlekedési cégnél"
– jelentette ki Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes.
A lap szerint a BKV helyzetét súlyosbítja, hogy a beszállítók egymást érően mondják fel a szerződéseket, mert a közlekedési cég nem tudja megfizetni a jelentősen megemelt árakat.
Az Orbán-kormányt azonban ez nem nagyon érdekli – állítja a Népszava, és a következő érveket hozza fel ennek alátámasztására:
"A Fővárosi Törvényszék korábbi közölése szerint a keresetlevél benyújtásával a per ugyan megkezdődött, de tárgyalást csak a keresetlevél kézbesítése után, az alperes írásbeli ellenkérelmétől függően lehet tartani. Csakhogy ehhez szükség lenne a szabályszerű kézbesítésre. Az orosz fél viszont egyszerűen nem veszi át az iratokat. A kézbesítési határidőre pedig a magyar bíróságnak nincs ráhatása. A kézbesítési akadály elhárítása ugyanis a magyar Igazságügyi Minisztérium feladata lenne. A tárcát is megkerestük az ügyben, de lapzártánkig nem válaszoltak kérdéseinkre, amelyben arra voltunk kíváncsiak, hogy mit tettek eddig a periratok sikeres kézbesítése, a per elindíthatósága érdekében."
A lap szerint a BKV sem erőlteti annyira a dolgot, Bolla Tibor, a cég vezérigazgatója egy korábbi háttérbeszélgetésen arról beszélt, hogy a BKV nem készül szerződésbontásra a Metrowagonmashsal, mert a vételárat már kifizették, csak veszítenének ezzel.
A cikk végén olvasható, az orosz metrókocsik ügyét már a kezdetektől magas szinten intézte a Fidesz-kormány, Szijjártó Péter külügyminiszter utazott ki anno elintézni a dolgokat, mikor még ki sem írták a tendert a felújításra. A szerződéskötés idején az orosz céget egy magyar fideszes háttérember ügyvédje képviselte a lap szerint.
A "Metrowagonmash (MWM) európai piacon korszerűtlennek számító járművei amúgy labdába sem rúghattak volna, ha a közbeszerzést új szerelvényekre írják ki, de ezt a kormány megtiltotta az előző, Tarlós István vezette fővárosnak."
Ehhez képest a lap szerint az MWM nem a kiküldött szerelvényeket újította fel, hanem újakat gyártott, ám azok minősége sok kívánnivalót hagyott maga után. A 2019-es önkormányzati választás után felálló új városvezetés (élén Karácsony Gergely főpolgármesterrel) utasítására elkészült jelentés 18 sorozathibát tárt fel az orosz metrókocsik ügyében.
47 hozzászólásarrow_drop_down_circle
Te tényleg vakhitű, elmeroggyant NER csicska vagy!
Nem túúúdom Paksnál mit hablatyolna össze a pukk után. Sugárzó arccal lefoszló húsú kezében lobogtatva az orosz zászlót és a szerződést.
Akik akkor tárgyaltak ez ügyben, ragaszkodtak a felújításhoz, mert új kocsikra nem volt engedély..
Na, az oroszok felújították...(annyiért, amennyiből újat hoztak volna)...
Vajon ki volt az, aki itt ragaszkodott a felújításhoz, miközben az oroszok jelezték, hogy nagyon szar állapotban vannak a szerelvények, csupa rozsda minden.
Na mik a hírek kicsi kém?!
scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/275064878_492462295834063_1925683239824672489_n.jpg?_nc_cat=110&ccb=1-7&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=xnlmuCGftPMAX_xuTem&_nc_ht=scontent-prg1-1.xx&oh=00_AT_7BtZ8UgXgSPhsJ1t6_iusEEHq_EvVE6PJQWem5J4Etg&oe=631C9FFC
Viktor! Végeztem...
scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/273840134_1284249435388294_5463582876141972074_n.jpg?_nc_cat=100&ccb=1-7&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=fARJGb8noVEAX9yfJlj&_nc_ht=scontent-prg1-1.xx&oh=00_AT8Msx-OctyIqEMlHW60zA0RjZFO7t2MsuPLrqngN1GERw&oe=631B294A
mellett !
Egy lofaszt kaptuk ingyen, csaka fuhrered igy allapodott meg a komcsikkal. Gondolom jocskan esett neki is a suskabol, ezert is nem lehet behajtani most a tobb milliardos kotbert, mert a kulugy elzarkozik a segitsetol, anelkul pedig nem lehet kezbesiteni a peranyagot.
Akkora idiota balfek hazaarulo vagy, hogy meg ezt sem fogod fel.
Jobban jartunk volna, ha ellenteteleskent inkabb olajat es gazt adnak.
A metrot vehettuk volna a franciaktol, ugyanezert a penzert, amit az oroszok levontak. Azok uj, klimas szerelvenyek lettek volna az ajanlat szerint. Viszont igy a ruszkik felujitott szar, klimat nelkuli marhavagonokat adtak. Neked gyagyas barom ez biztos jo uzlet, mert te ott romaniban nem hasznalod a magyar metrot.
Van az a pénz vagy nincs az az ész tipikus esete...
Ha érdeked és ostobaságod úgy kívánja, akkor akár kedvenc Lenin apádig is szívesen visszamész.
Te sem leszel aljasabb ostoba.
Új hozzászólás