Nyilvános adatok alapján készítettek egy felmérést a tanárhiányról – az eredmény több mint borús.
PDSZ/Facebook
Nahalka István oktatáskutató és Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke ma mutatta be a közös kutatását. A tanulmányt azért készítették, mert megunták „a kormánnyal folytatott számháborút” és a hatalom folyamatos tagadását, mindehhez pedig nyilvános adatokat vettek igénybe – számol be a Mérce.
Ezek az adatok a kormány számára is elérhetőek, nem titkosak. Egyszerűen csak nem értjük, hogy a kormány miért nem ismeri el a társadalom felé, hogy mekkora baj van az oktatásban
– mondta el Totyik Tamás, hozzátéve, amikor Nahalka István először bemutatta neki a kutatás során feltárt adatokat, akkor arra kérte, hogy azokat számolják át meg egyszer, mert azok a PSZ becslésénél is sötétebb képet mutattak. Nahalka az országos kompetenciamérés telephelyi jelentéseiből, a KSH és a Társadalombiztosítás 2020-2021-es adataiból készített kutatásából kiderül:
jelenleg 34 618 fő hiányzik az oktatásból.
Totyik elmondta, még ez a szám is alulbecsült – szerintük ennél is rosszabbak a valós adatok. Hozzátette, ez összességében az oktatásból hiányzók, vagyis a pedagógusok, oktatók és a nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő (NOKS) munkatársak száma. A KSH és a nemzeti köznevelési törvény adatai alapján az óvodákból 2021-ben 3620 óvodapedagógus hiányzott a rendszerből – ismerette a hiány tételes lebontását Totyik Tamás.
A kutató számításai szerint iskolapszichológusból 980, gyógypedagógusból és fejlesztőpedagógusból pedig 1445 hiányzott a két éve kezdődő iskolaévben.
Nevelést-oktatást segítőkből a törvényben meghatározott számokhoz képest 14 031 fő a különbözet, vagyis minden telephelyen legalább 1,5 betöltetlen NOKS-os állás van. Hiányként kezelték a kutatás készítői a nyugdíjból visszafoglalkoztatott pedagógusokat is, akik 9227-en dolgoznak jelenleg az oktatásban.
Érdemes ezeket a számokat egyrészt azzal a kormányzati közléssel összehasonlítani, miszerint nincsen pedagógushiány, másrészt azzal, amit a szakszervezet eddig mondott, hogy 16 ezer fős hiány van – ennél jóval nagyobb a valós hiány
– összegezte a kutatás eredményeit Nahalka.
Rétvári Bence parlamenti államtitkár két nappal ezelőtti nyilatkozatára reagálva, miszerint „előzzük Finnországot pedagógusellátottságban”, Totyik Tamás elmondta, Magyarország helyzete speciális, mivel a közoktatás a szociális szféra egyes feladatait is átveszi az egésznapos iskolarendszerrel (napközi, tanulószoba). Ezt nem támadják, sőt, pozitív intézkedésnek értékelik, de a statisztikai számításoknál ezt tisztázni kell, mivel az OECD országok 90%-ában nincs ilyen rendszer.
22 hozzászólásarrow_drop_down_circle
Jó, nem magyar szakos vagyok, de itt a kocsmában ebben egyeztünk meg.
A diákok, feltéve ha bent ülnek az iskolában! Na, de hát ugye Lili...
ner hazugsag folyamatosanmindenben basod
A tanárok nyilván kalandvágyból tüntikéznek, mert itt minden jó és szép. Ahogy a szakemberek is kalandvágyból mennek inkább külföldre dolgozni ugyi okoskolbász?
A te fajtádnak oda kell baszni, mindet össze kellene fogdosni és elzárni a magyaroktól! Az odabaszás a te szókincsedből származik, és ennek a vadbarom @Őrnagy: -nak szól!...hátha leesik a tantusz!
Vagy ti ugyanazok a barmok vagytok külön nick néven és magaddal beszélgetsz? Tökmindegy mi az aktuális neved. Undorító féreg vagy !
Minek/kinek ugatsz ide faszságokat? Te nem jártál iskolába? Ott arra illene válaszolni amit kérdeznek!
És hát ugye, küzdeni kell...
A tanárok SZÍV hangjait ki hallgatja meg?
Ezt már megírtam neked bunkó! Olvasni remélem tudsz!...Válaszolni nem kell kotródj a fajtádhoz!
Ezek +érdemlik a fizetésemelést!!
csak ennyi
barátilag
J.L.
,,Pedagógusok hiánya: 20 587 fő
Nevelést-oktatást segítők (dajkák, iskolatitkárok, stb.) hiánya: 14 031 fő
Összes hiány: 34 618 fő
A közoktatási törvény egyértelműen szabályozza, hogy adott tanulói létszámhoz milyen feladatellátást kellene hozzárendelni, a valós létszám és a törvény által előírtak között 14 000 fő volt a különbség"
Új hozzászólás