Két hetes ultimátumot adott a kormányzat a hazai üzemanyagpiaci szereplőknek: ez alatt az idő alatt a régiós középmezőnybe kell eljuttatni a magyar benzin és dízel árakat. A Mol már meg is tette az első nagy lépést, mindkét terméknél 10-10 forinttal csökkentette kiskereskedelmi árrését, amit a piac többi szereplője is nagyjából lekövetett. A kormányzat a múlt héten a benzin esetében 27, a dízelnél pedig 10 forintos relatív árcsökkenés szükségességét jelezte, ami a benzinkutak hasznának visszavágásával valósulhat szerintük meg. A kérdés ennek kapcsán az, megéri-e majd a kutaknak a további üzemeltetés?!

Jöhet a benzinkút-bosszú – Ránk csapják az ajtót a kutak

Fotó: freepik.com

Felmerül a kérdés, hogy hogyan is alakulhat a kisebb, független benzinkutak nyeresége abban az esetben, ha valóban megtörténik az árrés összehúzása? Megéri az új környezetben üzemeltetni a kutakat? Mi a nagy veszélye a piaci folyamatokba való belenyúlásnak?

„Túl drága" a magyar benzin

Mint ismert, már tavaly október óta kommunikálja a kormány azt a célkitűzését, hogy a hazai üzemanyagáraknak a régiós középmezőnyben kell lenniük, ezzel kapcsolatban és az erre való törekvésről egy "megállapodást is kötött" a kormányzat az üzemanyagpiaci szereplőkkel. Az elmúlt hetekben nagyon felforrósodott a téma, Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter többször is tárgyalt a Mol és a MÁSZ vezetőivel az üzemanyagárakról, ugyanis szerinte a szereplők nem tettek eleget a megállapodásnak.

Ezután egyre valószínűbbé vált a kormányzati beavatkozás, amit a KSH régiós üzemanyagár-összehasonlító rendszerének megszületése követett – Nagy Márton jelezte, hogy ez a statisztika fogja az alapját adni egy esetleges beavatkozásnak az üzemanyagpiacon.

A múlt heti kommunikációban konkrét elvárásokat is közölt Nagy Márton, akkor úgy fogalmazott, hogy a legfontosabb üzemanyagtípusoknál, azaz a 95-ös benzinnél és a gázolajnál a régiós átlagtól való eltérés mértéke előbbi esetében 27 forint, utóbbinál pedig 10 forint literenként, ezt a különbséget kell megszüntetniük az üzemanyagpiaci szereplőknek két héten belül. Erre reagálva a Mol már lépett is hétfőn, az olajcég ugyanis az összes töltőállomásán 10 forinttal csökkentette az üzemanyagok árát – az árváltozás tehát nem a nagykereskedelmi árak esése miatt következett be, hanem a cég a saját kiskereskedelmi árrését csökkentette.

Jön a „benzinkutak bosszúja"?

A kérdés, hogy pontosan hogyan is alakulhat a független benzinkutak nyeresége abban az esetben, ha valóban megtörténik a 27 és 10 forintos árcsökkentés a kutakon?

Feltételezve, hogy a benzin esetében 27, a dízelnél pedig 10 forintos árcsökkentés valósul meg a kiskereskedelmi árrés kontójára, ebben az esetben a 4 százalékos marzs 1,52 százalékra zsugorodik, amiből az következik, hogy 1000 fehér kúttal számolva egy benzinkút tiszta profitja havi szinten 1,39 millió forinton alakul. Azzal a becsléssel élve, hogy egy benzinkút üzembe helyezésének teljes költsége körülbelül 300 millió forint, az következik, hogy a beruházás, azaz a benzinkút üzembe helyezése és működtetése mintegy 18 év múlva lesz nullszaldós (300 millió / 16,6 millió forint), de ami ennél is beszédesebb és relevánsabb: a 300 millió forintos beruházást követően havi 1,39 millió forint nyereséget tud termelni a friss feltételek mellett a kút, ami éves szinten mindössze 5,54 százalékos megtérülést jelent.

Ebből az következik, hogy az árrést terhelő árcsökkenést követően nem igazán érné meg a kisebb szereplőknek benzinkutakat üzemeltetni. Jelentősen rontja még a helyzetet, hogy ez a befektetés közel sem olyan likvid, mint például az állampapírpiac vagy a tőzsde, Pletser Tamás, az Erste energetikai elemzője szerint ugyanis nagyon nehéz "kiszállni" a nem jól jövedelmező beruházásból, mert pont azon a ponton vagyunk, ahol már nem lehet pénzzé tenni a tőkét (röviden: ki venne most ilyen áron, ilyen környezetben töltőállomást?). A bezárás esetén pedig még ezt a nagyon alacsony jövedelmezőséget is elbuknák a szereplők – írja elemzésében a Portfolio.

Mekkora baj lehet ebből?

Ha tehát készpénznek vesszük a 27 forintot a benzinnél és a 10 forintot a dízel esetében, akkor elmondható, hogy egy ilyen mértékű árcsökkenés nagyon megnehezítené a kis, független benzinkutak helyzetét, erre a Független Benzinkutak Szövetségének vezetői is felhívták már a figyelmet. Egri Gábor, az FBSZ elnöke rámutatott, hogy veszteséges üzemelésre kényszerítené a kormány a benzinkutakat, ha kizárólag tőlük várná az üzemanyagok árának csökkentését.

Azt pedig már láthattuk hogy milyen következményekkel jár, ha az adott piaci körülmények között nem tudnak (vagy nem akarnak) üzemelni egyes benzinkutak: ez a helyzet könnyen vezethet ellátási nehézségekhez, főleg az olyan régiókban, ahol nincsenek nagy számban jelen a színes kutak és a kisebb, fehér kutak felelnek jelenleg az üzemanyag-ellátásért.

Ráadásul a múltbeli tapasztalatok azt mutatják, hogy az árakba való kormányzati beavatkozás végével az árrések megemelkedhetnek majd, azaz hosszú távon magasabb szinten fog normalizálódni a magyar üzemanyagár.

Forrás: portfolio.hu

35 hozzászólásarrow_drop_down_circle

Qqberci
Amit a qrmány elb@szott, azt a kutasokon veri le...
Ez itt az összes hozzászólás. Kattintson, ha csak a legfrissebbeket olvasná!
Qqberci
Amit a qrmány elb@szott, azt a kutasokon veri le...
nejlontacskó
@Kapanyél: nem hülye a Viktor, hogy a saját zsebét csapolja!
Yoda69
Orbánék bolsevista módszerei okoztak az EU rekord 27%os inflációt tavaly. Úgy néz ki repetat kérnek belőle
Géza
Nehogy már a bennünket megsarcoló kutasokat kelljen sajnálom!
izéke
@Géza: ma is megdöntötted a hülyeségi rekordodat more :))))
Yoda69
@Géza:
Nem szorulnak a sajnalatodra sikari. Majd szépen lehuzzak a rolót egy időre, és elmennek szabira. Ennyi
laszlobihari
tetves kormányunk(?) már megint más f@szával veri a csalánt!
Géza
@izéke: Mind ilyen primitív prolik vagytok.
Géza
@Yoda69: Téged meg nem kérdeztelek!
Menőmanó
@Géza: Téged se kérdezett senki.
szegfue
@Géza: 4:05 Kiváncsi lennék, hogy ha Neked lenne egy fodrászüzleted, éttermed vagy egy tisztitó, esetleg takaritó céged, vagy bármilyen vállalkozásod és a kormány megszabná, hogy az eddigi árakat le kell csökkentened. Nyilván tudod, hogy árcsökkentés csak az árrésből mehet le, tehát pont a hasznodat érinti, vagyis gyakorlatilag azért dolgozol, hogy bejöjjön a ráforditásod + a rezsid egy fillér haszon nélkül. Te mit szólnál ehhez?
Ezzel az erővel minden szolgáltatásra mondhatjuk, hogy "bennünket megsarcoló" az ár, amiért szolgáltatnak, nem gondolod?
Menőmanó
@szegfue: Ezt hívják mocskos kommunista tempónak. Amikor az állam határozta meg az árakat.
Csizmás Kond
@szegfue: ...nem így számolnak...mert a ráfordítás és rezsi na meg a haszon attól függ. hogy az illető vállalkozó mit hogyan áraz...pl ha neki a fizetése nagyon nagy akkor persze hogy soha semmi nem fog kijönni...és ez sajnos minden magánvállalkozó álma hogy semmiből egy-kettőre gazdagodjon meg. Aki tud gazdálkodni, és vezetni és nem törtet, nem akar mindent magának az ma is megél...de hány vállalkozót láttál ilyent ?...legyez az bármelyik akiket felsoroltál.
izéke
@szegfue: ő kommunista műszakban védi orbán seggét,megelégszik a moslékkal,amit eléöntenek,ebben élt,ezt szokta meg,nincs más elvárása :)))) ez a géza aki inkább gizi
Yoda69
@Géza: Nem is kérdeztél sikari. Kijelentettel, egy jo nagy baromsagot.
Csak azt nem ertem ott romaniaban mi a faszt zavar teged mi van Magyarorszagon?
KisTehen
ez az libsik ... akkor is szidjátok orbánt, ha csökkennek az árak
szegfue
@Csizmás Kond: 9:14 Nem értek egyet. Egyrészt a ráforditás + a rezsi egyáltalán nem függ attól, hogy a "vállalkozó mit hogyan áraz", hiszen ezt ő is "kapja", nincs beleszólása az árba. Azt meg Te sem gondolhatod komolyan, hogy egy vállalkozó "nagyon nagy" fizetést ad magának, mert akkor hasonlóan nagy lesz ezzel kapcsolatban a járulék+adó fizetése.
És hidd el, a vállalkozók többsége igenis "gazdálkodik", mert pontosan tudja: csak ahhoz ért, amit csinál és ezt hosszu távon szeretné.
Még egy gondolat: aki még soha sem vállalkozott, azok közül szinte mindenki azt képzeli, hogy minden vállalkozónak csak a hirtelen meggazdagodás a célja... pedig ez közel sincs igy. Állitom: a vállalkozók nagy része gazdálkodik.
sokanvagyunk
Jól "megsegítjük a magyar vállalkozásokat".
KisGenyo2
Nem nagyon értek hozzá, de nem talán a jövedéki adót és az ÁFÁ-t kellene az illetékes elvtársaknak a régiós átlag közelébe terelgetniük?
kereső
Igy még azt is megérjük, hogy a gaz benzinkutas addig csökkentse az árait.."árstop" nélkül, hogy a beszerzési ár magasabb lesz mint a fogyasztói ár. Nehogy má' a magyar embert megsarcolja az a gaz "kulák"...majd mi teszünk róla, lesöpörjük a padlását. Bezzeg balásy reklám cége szárnyalhat, nála elismerjük a jogos 17,6%-os évelejei áremelést,(mert tavaly év közben már egyszer korrigáltunk, )- ez csak egy kiragadott példa, a sok közül- mert az infláció ugyebár. Az, meg hogy mi a kormány mennyit is fölözünk le az oroszokkal kötött szerződésekből, senkinek semmi köze hozzá...
Géza
@Menőmanó: Én nem szóltam hozzád! Te jöttél kötözködni!
Géza
@Yoda69: Engem nem érdekel sem a vergődésed, sem a nyomorod! Itt vannak a kis hazaáruló pajtásaid. Velük beszélgess!
Géza
@szegfue: Nem gondolom! A benzinkutat fodrászüzlethez hasonlítani nem helyes. Teljesen más szabályok, haszonkulcs, hozzá adott érték és stb van. Ráadásul fodrászhoz nem kell járni, de közlekedni igen.
És a kormány jót tesz a hatósági árral.
Ha nem tudják annyiból kigazdálkodni, mint a környékbeli országokban, akkor zárjanak be!
KisTehen
@KisGenyo2: nálunk azért magas az áfa, mert nálunk sokan csalnak a szja-val és tb-vel ... az áfát viszont nem tudják kikerülni ... a zsebbe kapott fekete pénzükből ki kell fizetniük az áfá-t
szegfue
@Géza: 11:19 Sajnálom, hogy nem érted a lényeget: u.is mindegyik vállalkozó, a benzinkutas is és a fodrász is. A másik, hogy egyáltalán nincsenek más "szabályok, haszonkulcs, hozzáadott érték" ! A főszabály minden vállalkozásnál -- teljesen mindegy milyen formában müködik -- az általa eladott áru, szolgáltatás árába beleszámolják: a beszerzett nyersanyagot, a rezsit (közüzemi dijakat), a béreket, járulékokat és erre teszik rá az ágazatban "szokásos", de mondhatnám "elvárt" haszonkulcsot. Az is nagy tévedésed, hogy fodrászhoz nem kell járni! Szerinted pl. egy férfi, ha nem járna legalább havonta 1x fodrászhoz, akkor hogy nézne ki?! Gondold el O.V-t "lófarkas" fizimiskával!:))
Géza
@szegfue: Akkor te nem érted, amit írtam. A benzinkút és a fodrászat két kávéház!
szegfue
@Géza: Ja,ja! Én meg vagyok a Gobbi Hilda!:)))
Csak azt tudom Neked ajánlani: ne kezdjél vállalkozásba.
Géza
@szegfue: Pedig vállalkozó szellem vagyok.
szegfue
@Géza: Az lehet, de tudod a "szellem" és a gyakorlat teljesen eltérő.
balos
@szegfue: Hát faroknak sem szép,de a lóéval szoba hozni ?Fúj!Szegény ló inkább herélt lesz!
nezelodo
@szegfue: Nem kellene elvenned a kedvét a kisvállalkozásokról leírtakkal a közmunkásoknak, azzal hogy leírtad miként működik a kisvállakozói lét! Ezeknek fogalmuk sincs arról, milyen kihívásokkal kell szembenézni egy egyéni vállakozónak, és arról sem, hogy hányféle fondorlatos módon igyekszik a kormány, az önkormányzatok, és számtalan szakhatóság lenyúlni őket.
szegfue
@nezelodo: Azt gondolom, még mindig nem irtam le minden "kinját" a vállalkozásoknak:)) Egyébként tényleg őrület ez a sokféle adó, "hozzájárulás". Az elmult hónapban kezdődött el az ÁFA körön kivüli visszaváltható palackok körüli kavarás. Pl. igényelni kell az automatát, ahova vissza lehet vinni, de indok nélkül elutasitották az egyik ismerősöm igényét. Ez is hasonlit a trafikhoz... csak az kaphatja meg, aki közel van a tüzhöz. Hoznak egy törvényt, de a feltételei nincsenek meg! De hozhatnám példának a kötelező biztositást az "esetlegesen másoknak okozott környezetvédelmi károkra", ami szintén kötelező.
KisGenyo2
@KisTehen: Értem én. Viszont van többféle áfakulcs, pl. az üzemanyagra lehetne az egyik kisebbet alkalmazni. A bevásárlóturizmusnak sem tesz jót a magas ÁFA, mert az sokkal többet "vesz ki" a költségvetésből, ha tömegesen külföldre járnak vásárolni/tankolni. Régebben a fidesz értett a gazdasághoz, de sajnos a hatalom elvette az ezirányú eszüket (is).

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.