Kompetenciateszt alapján dőlhet el a jövőben, hogy az általános iskolás diákok hol folytathatják a tanulmányaikat – írta csütörtöki számában a Magyar Nemzet a birtokában levő szakképzési koncepcióra hivatkozva.

Kompetenciatesztet vezethetnek be az általános iskolásoknak – jelentette a Magyar Nemzet.

A lap szerint a birtokába jutott szakképzési koncepció a tervezett intézkedések között említi a pályaorientációs tanácsadással egybekötött képesség- és tudásmérés bevezetését, a megfelelő középiskola-típusba való bejutást pedig ennek teljesítéséhez kötnék.

Hozzátették, a felmérést a hetedik évfolyam végén, a kilencosztályos általános iskola bevezetése esetén pedig nyolcadikban végeznék el.

95 hozzászólásarrow_drop_down_circle

silber13
Tess mondani, a politikusok alkalmasságát is teszthez fogják kötni? Mert akkor nagyon üres lesz a parlament!
Ez itt az összes hozzászólás. Kattintson, ha csak a legfrissebbeket olvasná!
micfild
hooooooggggyymmiiiiiiiiiiiiiiivaaaaaaaaaaaaaaan?? :-O
silber13
Tess mondani, a politikusok alkalmasságát is teszthez fogják kötni? Mert akkor nagyon üres lesz a parlament!
micfild
@silber13: Dehogy lesz üres!
Az politikus- alkalmasságin azt mérik , melyik a leg.gcibb... ja.. az a minisztárunk...no, de politikus csak az lehet, aki átmegy a g.citeszten. Csak nem tudom még ki csinálja, minisztár, vagy az aki köztudatba hozta eme "szép" szavunkat
gödörben
Mi a franc ez már megint???, Igaz miért is csodálkozunk. Javítás, alkotás, emberi élet megfelelő biztosítása helyett egyre hülyébb ötletekkel állnak elő az általunk nagyon jól eltartottak. Fujjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj.
nyanya001
Majd ők megmondják, hogy hova járhat a gyermek iskolába, és mit tanulhat !
Ha belegondolok, annak idején is lett volna ilyen, ezek a törvényhozók
szippantós kocsira főcsővezetőnek se lennének csak alkalmasak !
Mindenbe beleugatnak, mikor és hol vásárolhatsz, mit tanulhatsz...
Cicamama55
Család átvilágítási teszt lesz? Nemes tőről fakad-e a palánta?
Levendula
Pösze diákok mehetnek a Hírfelolvasói Szakközépiskolába... :)
nemkati
Szép lassan elkezdődik a XII. szín. Persze még nem az ember, csak a magyarok tragédiájában.
Törölt felhasználó
Tényleg arra játszanak, hogy az ember megfogja az egész családját és eltakarodjon ebből a putriból a picsába...
human
Papírjuk van róla, hogy elcseszték a közoktatás átszervezését. Saját vizsgálatuk szól erről. Ennek mondjuk csak a tanárok és technikai dolgozók itták meg a levét.
Ezt az új ötletet is el fogják cseszni, de ennek már a gyerekek fogják meginni a levét.
papa.49
A hazugovics sleppje eldönti hogy a gyermeked, unokád milyen iskolába mehet, erre már csak a ,,vak zarándok,, kérdésével lehet felelni ,, hát a faxom nem kéne.. !!!
laszlobihari
@nemkati: úgy látszik a falanxter kedves dolog ennek az agyhalott bandának, de az lenne az igazi ha minket hagynának élni nyugodtan, ők pedig rácsok mögött ...
dr lópicigáspár
Botlábú gyerekek a Focistaképző gimnáziumba nyernek felvételt.
human
Szerintem ez az ötlet még működhetne is, de ahogy megismerhettük a kormányt nem a gyerekek pályaválasztása miatt aggódnak. Valamit trükközni akarnak és ehhez csak eszköz lehet a kompetencia alapú pályaválasztás.
papa.49
@human: Egészen egyszerűen a proli gyermekek nem juthatnak, a középfoknál feljebb, csak a ,,kiválasztottak gyermekei,, ilyen aljasságot csak a rákosi időkben követtek el...
human
@papa.49: Hát sokszor bizonyította már a kormány, hogy elitista. És sok alulfizetett szakmunkásra is szükségük van, hogy ezt az újnemzeti elitet jómódban tartsák.
Hellcat
Gondolom a politikusporontyoknak nem lesz gondja a teszteken...Éljen a rendszervisszaváltás...
human
Biztos lesz majd kiskapu. Mondjuk 100 ezer forint befizetése után szabad lesz a pálya. Mert ugye kell a lóvé a kormánynak.
Dr plágium
Ha jól értem akkor a gyerek nem tanulhatja azt amit szeretne, mert a pszichomókusok esetleg (szándékosan) másképp döntenek.
Így termelik ki az elitet, megszabják kinek a gyereke mehet egyetemre, főiskolára. Nem lesz baj ha IQ light a kölök csak a szülőknek legyen sok sok pénze és politikai befolyása. A másik pedig hiába zseni ha a szülők szegények...bocsánat, szegények nincsenek csak nehéz körülmények között élők!
wagabund
hallom a gyerekektől, némelyikük osztálytársuk milyen sötét, de mégis gimibe szeretne menni..

aztán a gimisek mesélik, hogy bizony némelyiknél komoly szövegértelmezési, helyesírási gond van, a matekról nem is beszélve.

ez kinek jó?
bretagne
Azt nem értem, hogyan van az, hogy minden irat a Magyar Nemzethez megy. Miért? Ki küldi oda?
JAJMÁR
Te jó ég! Az éppen futó országos kompetenciateszt mintájára? Mert ebben "csak" a gyerek nem számít! Katasztrófa!
human
@wagabund: Azért a politikus buta gyerekének mindig lesz ott helye.
levi
Az első kérdés úgyis a szülők havi keresete lesz.
Mellesleg hol demokratikus ez? És a szabad választás lehetősége? A nagyon kemény iskolákba amúgyis felvételit kellett írni, az bőven elég volt, a gyerek legalább megpróbálhatta...de így?
tivoli
Újabb korrupció melegágya. Aki jobb iskolába akarja iratni a gyerekét, fizesse meg a döntnököt.
wagabund
amikor hallom az okosabb diákokat beszélgetni, néha megdöbbenek.. mindent tudnak a tanárok közti kegyetlen harcról is... és azt is megbeszélik, kire felesleges, illetve nem érdemes odafigyelni...a diákok nagyon is tisztában vannak az oktatóik értékével...(is)

persze a másik fél véleménye is elgondolkoztató...nem is csodálom, hogy életúntak.

szóval itt valami nagyon nem jó...
papa.49
A hazugovics megpróbálja mélyen beágyazni magát a társadalomba, meg kell akadályozni mert nagy rákettyintés lesz a vége...
eszegfu
@human: Nem igazán értem...Ugye a kompetencia döntést, kivitelezést, megvalósulást szolgáló képességrendszert jelent. Na már most, amikor a gyerekek az általános iskolában (csak erről tudok beszélni, mert ezt látom) csak tantárgyanként 1 könyvből tanulhatnak, nincs válogatási lehetősége a pedagógusnak sem, akkor csak azt az egyet tanulja, ezt szuszakolják az agyába, esetleg tárgyi tévedésekkel, vagy felfogással, akkor hogy várható el a gyerektől, hogy döntsön, vagy meglegyen a saját véleménye valamiről, sőt gondolkodjon el róla. Ennek a "programnak" az alapján dől el mi lehet a gyerekből?! Azt a büdi, megkeseredett életbe!!
tivoli
@eszegfu: ma, 11:19
Ez így igaz. De tovább gondolva e témát, minél magasabb végzettsége van az egyénnek, annál inkább egyféleképpen gondolkodik a többi társával, mert az iskola egyfajta gondolkodásra késztet. Ha összegyűjtik az egyforma mentalitásúakat, illetve kiszűrik a renegátokat, ezután még tudatosabban alakíthatnak ki kis Bíbó kollégiumokat, egy bizonyos célra felhasználható egyedeket.
Levendula
hvg.hu/itthon/20150305_Rendorkent_tornenek_ki_a_teleprol_a_gyere

"Orsós János, akit a telepen Malu néven emlegetnek, feleségével, Marival neveli hét gyermeküket a György-telepen – a legkisebb 4, a legnagyobb 18 éves. Négy lányuk és három fiúk van, bár Jánosnak el kell gondolkodnia a nemek arányán. A gyerekek közül két lányának, Briginek és Hajninak aktuális most a továbbtanulás – mindketten a pécsi Gandhi Gimnáziumba jelentkeztek, ez Magyarország és Európa eddig egyetlen roma nemzetiségi középiskolája. Ha felvételt nyernek, Brigi belügyi rendészetet, Hajni pedig szociális gondozást szeretne tanulni. „Nem is tudom, hogy miért akar a Brigi rendőr lenni, olyanokat kéne bevinnie, mint én” – viccelődik János, aki a telepen működő Máltai Szeretetszolgálat főhadiszállásának karbantartója."
eszegfu
@tivoli: Ebben sajnos nincs tapasztalatom (mármint a magasabb képzettségüeket illetően), de el tudom fogadni az esetleges egyformaságukat, mert nyilván a jogi egyetemen mindenki ugyanazt tanulja. A gondolkodás azonosságát én csak a közösen tanult tárgyra tudom elképzelni. Ált.iskolai pedagógustól tudom: a gyerek tudásának (ami nemcsak a tantárgyakra vonatkozik!) a 96 %-át a családból hozza.
Igy szerintem, az egyetemeken is a hasonló családi hátterü diákok képeznek inkább egyfajta gondolkodást (természetesen itt nem igazán a politikai hovatartozásra gondolok, ami ugyan lehet egy kis része).
sentinel216
Ha ezek a tesztek a valóságot mutatnák és a tanároknak lenne bátorságuk minden gyereket a maga tehetsége által megérdemelt útra terelni, akkor bizony előfordulhatna, hogy a politikus, a főorvos úr, a milliomos vállalkozó gyerekét vájártanulónak, kőművesnek irányítanák. Esetleg megtörténne az az égbekiáltó disznóság, hogy a szegényebb körülmények között élő szülők, valóban tehetséges gyerekei jutnának megérdemelt továbbtanuláshoz.
human
@eszegfu: Hogy valaki mennyire lesz önálló gondolkodású az nem attól fog függni, hogy hány tankönyvből lehet tanítani. Még mindig a szülő nevelése a döntő szerintem.
Ha többet lehet tudni a tervezetről, akkor tisztábban fogunk látni és akár támogatható vagy érvekkel támadható lesz. Persze ha jósolni kell, akkor ezt is lefogják nagyolni, kapkodni, mert gondolom szakmai egyeztetés itt sem volt, csak ötletelés, hogy ebbe az irányba kell menni oszt majd lesz valahogy.
Strong
...az "korrekt",

Szóval egy éretlen tizenéves gyerek hozzáállása -és tudatlansága (vagy tudása) fogja eldönteni, hogy mi lesz majd belőle...az igen...
tivoli
@eszegfu: ma, 12:07
A család, a nevelés bizony sokat számít még 14 éves korban is, de utána már nem annyira. Átkerül egy "felnőttebb" környezetbe, ahol mások az elvárások, és bizony a közösség is formálja a jellemet.
Ha a jövőben felmérés alapján kell eldönteni, hogy melyik gyerek mivé legyen, éppen ez lehet a lényege, hogy hasonlókat a hasonlókkal.
Ezt nem úgy hívják, hogy szegregáció?
Csizmás Kond
Szerintem az jó ha a nebuló átlagos képességeinek megfelelő helyre engedik csak tolakodni a beiratkozáskor.
eszegfu
@human: Szerintem igenis fontos, hogy csak 1 tankönyvből tanithatnak (ezt időnként ellenőrzik is!). Hidd el, nap mint nap szembesülök a tankönyvek sutaságával. Pl. a természet tanulásakor egy-egy fa virágának meghatározásakor a tankönyv szerint kell tudnia a gyereknek, holott tudom nem az az igaz. Vagy a történelem könyvük eseményei másként, vagy pontatlanul vannak irva, mint egy történész által irt könyvben. De lehetne példa a verstanulás is. A gyerek megtanulja és fogalma sincs az abban történtekről, nem tudja elmondani a tartalmát. És én ezért mondom: kisebb a lehetőség a gyerek önálló gondolkodásra késztetésének csak egy könyvvel. Abban egyetértünk, hogy sok mulik a családon! De itt is előjön, hogy már eleve ketté tépjük a gyereket: a tankönyv és a mi családi tudásunkkal. Összességében a gyerekeket elsősorban gondolkodásra kell megtanitani, utána jöhet ez a fajta megmérettetés.
eszegfu
@tivoli: Igazat kell adnom Neked, nincs mit hozzátenni.
verőce21
Természetesen csak azt kell elsősorban középiskolába engedni, aki addigra már tud írni-olvasni!
sentinel216
@tivoli: "Átkerül egy "felnőttebb" környezetbe, ahol mások az elvárások, és bizony a közösség is formálja a jellemet."

A közösség már jóval korábban formálja a jellemet. Négy éves kis unokám például visszafejlődik az óvodában. Itthon már egy éve hosszú gyermekverseket, meséket fúj kívülről, együtt énekli a Kaláka együttessel a Radnóti feldolgozásokat. (Nagyon élvezi ... és tudja is, hogy miért "alszik a pók a falon"). Oviban meg még ott tartanak, hogy: " egy kis dombra lecsücsülünk . .." Óvoda pedagógus szerint a "gyengébbekhez" kell igazítani az elvárásokat. Pályaválasztás előtt álló kamaszok hamar észreveszik, hogy a kevesebb is elég és ha a tanárok nem noszogatják, leragad az alacsonyabb és számára könnyebb szinten. Na, itt van dolga a családi nevelésnek.
tivoli
@sentinel216: Itt ismétlem magam: "egyféleképpen gondolkodik a többi társával, mert az iskola egyfajta gondolkodásra késztet", amit az írásod fényesen bizonyít. :-))
sentinel216
@tivoli: Tehát el kell fogadni a "többi társával" való együttgondolkodást akkor is, ha az egyén képességeire negatív irányban hat?
Linna
@Levendula: Még szerencse, hogy a lányoknak nem kell még részt venniük az bevezetendő "válogatón"!
Linna
@silber13: He-he, emlékeztek, mikor az állami alkalmazottak (vagy minek nevezik őket) között csináltak IQ-tesztet? A többség még az átlagot sem érte el!
Linna
@human: Nem esküszöm meg rá, de szerintem, amikor még én jártam általános iskolába (60-as évek), akkor csak egyféle könyv volt, mégis megtanítottak mindenre, amire kell! Ez kérem szépen szó szerint értendő, mivel mi megtanultunk olvasni, meg fejben számolni, és azt hiszem, a helyesírásomba se lehet sűrűn belekötni. Tehát nem a könyvtől függ - addig, míg a jó pedagógust nem rúgják ki. :(
Ja, és viselkedni is! (Már akik nem hozták otthonról e "tudományt".)
Linna
@tivoli: Esetleg nem törölték ezt a szót is a szótárukból? Mert akkor nincs is ilyen fogalom! :(
eszegfu
@Linna: Igen, tényleg csak 1 féle könyv volt, amit év végén tovább adtunk az utánunk következőknek. Tehát amig általánosba jártam, addig nem volt uj könyvem, mert a régibe ugyanaz volt benne.De tudod az a tankönyv nem 1-2 hónap alatt készült el, mint a mostani... nem volt benne akár számszaki, akár más hiba. Ha van lehetőséged nézzél meg egy mai általános iskolai tankönyvet. Pl. az ellenőrző kérdések olyan primitivek, hogy egyáltalán nem késztetik a gyereket gondolkodásra, egy esetleges alternativa felismerésére. (Arról nem beszélve, hogy a tankönyvek évenként 15-20 eFt-ba kerülnek.) Ahhoz, hogy a gyereknek véleménye, vagy valamilyen átlátó képessége kialakuljon rengeteget kell a tankönyvhöz hozzáolvasni, és elég sok esetben ellentmondásos e két irodalom. Én ezért helytelenitem, hogy csak 1 könyvet lehet használni.
papa.49
,,Száz szónak is egy a vége,, a mai gyermekek akinek a szülei nem ülnek a brancsban csak rabszolgáknak kellenek sajna, őket nem is akarják képezni mert a tudástól úgy félnek, mint ördög a tömjénfüsttől, komoly elképzelés az eljövendőkről nincs ill aki nem brancsbeli, az csak ,,pária,, lehet a saját hazájában...
kakaósbögre
bocsesz,de azt majd ÉN és a gyerek eldöntjük hogy hová menjen továbbtanulni. ha valaki van akkora balfasz hogy nem ad lehetőséget a gyerekének,az nyugodtan hallgasson a kormányra-nem basztak még át eleget- az köpjön fel és álljon alá.
wagabund
lehet, hogy nem leszek népszerű, de szerintem az otthoni beszélgetéseket nem pótolja semmi..az iskola kell, ez tény, de a nyitottságot, a világlátást csakis otthonról hurcolja magával a gyerek egy életen át. Erre szoktuk mondani(már aki), hogy minket így neveltek a szüleink, nagyszüleink.
ez a szó nagyon fontos..neveltek..

elismerem, nem ilyen egyszerű a képlet, mert nagyon sok szülő egyedül próbálja nevelni a gyerekeit..ráadásul olyan korban élünk, amikor nagyon fontos a látszat.. az aktuálisan menő sportcipő, nagyteljesítményű mobil, tablet, laptop... ezek sajnos elkerülhetetlen kiadások...

de még jobban kell(lene) az esti beszélgetés, vagy a szombat-vasárnapi röhögcsélős, pletykálós, nameséljmivanasuliban?...ilyen háttérrel sokkal jobban veszi a gyerek az akadályokat...

sajnos az én családomban ilyennel nem nagyon dicsekedhetem...ezt dobta a gép.
hogy mi lesz ennek a vége, lövésem sincs...

én emlékszem rosszul? gyerekkoromban valahogy úgy volt, hogy hat évesen beültünk a lehetetlen festett padokba, tintába mártogattuk a tollunkat, de karácsony környékén már kórusban olvastunk..év végére komplett volt az írás-olvasás..
aztán nyolcadik után gimibe, technikumba, (duális)szakmunkásképzőbe ment az osztály..később volt aki továbbtanult, aki nem az katonának, vagy dolgozni ment...
(mert az ipari-tanulók két napot iskolában, a többit gyakorlaton töltötték...ezt találták most fel, mint duális oktatást)

de most mintha..nem találnák az emberek a helyüket..
sentinel216
@wagabund: Kisvárosunkban a kamaszkorú népesség között voltak a "gimisek" (akik gimnáziumba jártak) és voltak az "inasok" (akik ipari tanulók voltak). 40% - 60% - volt az arány az inasok javára. ...és nem dőlt össze a világ. Középiskola után MINDENKINEK volt munkahelye, vagy továbbtanult.
papa.49
@wagabund: Pontosan, ilyen volt az első szakmám idején... Egyébként meg mire a kölök kijárja az iparit addigra kialakulnak a nézetei, ha elég önfejű nem lehet eltéríteni a nézeteitől...Hiába volt körülöttem mindenki kisz tag nem lettem az soha, mint ahogy a pártba se léptem be, pedig forintokkal volt mérhető a különbség...
coyote3
Ezt a dagadt spermánál kellett volna kezdeni. most akkor lenne egy balfütykös focista kazánkovácsunk helyette...
eszegfu
@wagabund: Akár én is irhattam volna, de a Tiéd igen jó, nincs mit hozzátenni!
eszegfu
@sentinel216: Hát ez az! "MINDENKINEK volt munkahelye"!
Linna
@eszegfu: Nincs rálátásom a mai iskolákra, nincs még unokám. Könyvet én már régen nem veszek magamnak, már nagyon régóta a legutolsó sorba szorult, pedig én mindig nagyon szerettem (és tudtam is) olvasni. Az az igazság, hogy pl. a történelmet sokszor regényekből tanultam meg, értékelte is a tanárom, megkérdezte felelésnél, hogy mit olvastam, hogy ennyit tudok az adott témáról. Mondjuk a háborúkról nem, mert azt nem szerettem (az fiú-téma).
Matek az mindig ugyanaz, bár a kisebbik fiam már elsőben matek "szakos" lett, és akkor én is kénytelen voltam megtanulni szorobánnal számolni. :)
Tudod, azért nem lenne baj, ha a mai gyerekek is olvasnának.
@Mirabilis: Elég régóta mondogatják különféle megfogalmazásokban, hogy csak melósokra van szükségük! Lehetetlen, hogy eddig nem vették észre az emberek!
@wagabund: Bizony, első végén legfeljebb a q, x betűkkel nem foglalkoztunk, de már olvastunk, a számtan alapjait tudtuk, másodikban pedig minden óra előtt a szorzótáblát szajkóztuk.
Nem értem, miért volt ez rossz?
Sok hülyeséget tanítanak manapság, de az igaz, hogy egy bizonyos alapműveltség mindenkinek kell! Ja, és nevelés!
Fentiek akkor is igazak, ha változott a világ, és sok másfelé irányul a figyelmünk. De ha egy háznak nincs alapja, az előbb-utóbb összedől!!!
eszegfu
@Linna: Abban teljesen igazad van: nagyon fontos, hogy a gyerekkel megszerettesd az olvasást és ő maga is olvasson, amikor erre már képes. Az én 4 unokám mindegyike könyvtárba jár (még a 4 éves is!), maguk választhatják ki azokat a könyveket, amelyekre kiváncsiak.
Borda
Nagyon remélem,hogy ezek a halott ötletek csupán az utolsó vergődésük ezeknek a ge.iknek!
m.macskosz
Sajnos, nem volt időm ...az már volt, hogy
Fradigege
Akkor én majd baltával eldöntöm, hogy ki legyen a miniszterelnök. JÓ?! Az biztos, hogy ha én hatalomra jutnék, az urak a bányában kötnének ki. Bányászok lennének. Csak akkor jönnének a felszínre, ha már elkezdenek oda lent bomlani.
kukac50
A parlamentben kell tesztet íratni a képviselőkkel,mert Ők 25- 66 éves korukra sem tudnak értelmes döntést hozni, a Nép az ország érdekében,az életszínvonal emelkedéséért és termelő munkahelyekért ahol a megélhetéshez elegendő fizetést kapnának az emberek! a meglévő vállaltokat is tönkre teszik saját önös érdekük miatt! Emberségüket józan eszüket elvesztett képviselők a saját alkalmasságukat vizsgálják, ne a fiatalokat vegzálják,megalázzák.
13 éves gyerekek még éretlenek a döntéshez!
Ne korlátozzák, ne szóljanak bele a 13 éves gyerekek életébe,hagyják azt az iskolára tanárokra, szervezzenek tájékoztató előadásokat a lehetőségekről a gyerekeknek!
m.macskosz
@m.macskosz:
A másfél éves fiam a bátyjával együtt elgyalogolt ...
a könyvtárba? (Persze, velem együtt.)
JAJMÁR
Magát a kompetenciamérést nem ítélem el, ha annak az a célja, hogy a gyerek képességeit felmérje, és megmutassa a nevelőknek, hogy hol kimagasló, és esetleg hol van lemaradása. Ugyanis a legtöbb kompetenciát lehet fejleszteni. Jelenleg 4.o,, 6.o., 8. osztályban mérnek, de sajnos az eredeti célját elvesztette, mert az eredmények felkerülnek a netre, nyilvánosak, és egy verseny alakult ki az iskolák között, A gyerekekkel ezért a tesztet "gyakoroltatják", és innentől kezdve az eredmény nem valós.

Ezért nem jó, ha országosan bevezetnek egy ilyen tesztet, ami majd meghatározza a gyerek életét, hiszen mi a biztosíték arra, hogy ez tényleg segít, és nem a "verseny" számít majd, esetleg csak egy letörölhetetlen "stigmát" rak a gyerekre.
A pályaválasztás előtti képességfelmérések hasznosak is lehetnek, hiszen a gyerek nincs mindig tisztában a saját határaival. Ezért magát a tesztet jónak tartom, de csak, ha egyedül a gyerek és a szülei ismerik meg az eredményt, és ez a döntést segíti.
Ez jó lenne, mert egyre kevesebb gyerek tudja eldönteni 14 éves korában, hogy mit tanuljon, és gondban van ő is, a szülő is.
Az iskolapadból nem mindig látszik, hogy melyik szakma milyen a gyakorlatban. Memória és szorgalom kérdése megtanulni a jogi könyvekből az elméletet, és egy egészen más kompetenciát igényel felállni a tárgyalóteremben, mint ügyész, vagy bíró, és egy embernek a szemébe mondani az ítéletet.
Knapp75
Lényegében minden fiatal már akkor döntéshelyzetbe kerül a továbbtanulással kapcsolatban, amikor még "éretlen" ehhez, így inkább arra kell megtanítani, hogy tudjon tanulni és nyitott legyen a változásokra. Ha ez megvan, akkor könnyebben boldogul majd és képes lesz változtatni, pl. könnyebben tanul új szakmát felnőttként.

Az általános műveltségbe is annyi mindennek kéne már beleférnie, egyre többet tudunk a világról, a történelmünk is "dagad", így esélytelen mindent tudni és értelmetlen is, hacsak nem műveltségi vetélkedőkben szeretnénk megkeresni a napi betevőt.
A magoltatás helyett inkább a tudás, a tanulás iránti vágyat kell felébreszteni!
Ha sikerül, akkor felnőttként is képezni fogják magukat az emberek - nem feltétlenül az oktatási rendszer keretein belül, sőt - de legalábbis nyitottabbak lesznek a világra.

A saját diákéveimre visszagondolva a jó példák mellett eszembe jut, hogyan utáltatta meg velem hosszú évekre a középiskolai tanárom a történelmet (nála a tanítás 45 perc tollbamondás volt. De legalább megtanultam úgy írni, hogy közben nem figyelek oda...), vagy hogy miért kellett egy adott verset órákig magolnom, ahelyett, hogy ugyanannyi idő alatt több tucat másikat elolvastam volna...
vadsanca
Talán sok az "értelmiségi" az országban? Nincs aki kikeresse a bérüket, ha egyáltalán van "munkájuk"? Már megint szembe köpte magát Viktor a továbbtanulás tekiuntetében.
Emlékezzetek vissza, az első kormányzása alatt azon "dolgozott", hogy Magyarország a diplomások országa legyen. Levitte a ponthatárokat csak azért, hogy mindenkinek esélye legyen a tovább tanulásra.
Most meg szintfelmérőt csináltat? Akkor ez a felsőoktatás redukálása. Ennek viszont egy előnye van, hogy értelmi alapokra helyeződik a közép- és felsőoktatás.
kkalman
Újabb fészke lészen a korrupciónak. Sík hülye gyerekek gazdag szülei megvehetik a gimnáziumi helyet a gyereknek. Ezek már kínjukban, hogy hogyan szilárdítsák meg a hatalmukat, egyre több és nagyobb hülyeséget találnak ki. Sokkal tisztességesebb lenne a felvételi vizsga a gimnáziumokban és a szakközép iskolákban, mint ez a kompetencia mérés alapú, majd én megmondom, mit tanulhatsz korrupciófészek.
kamazuka
Radnóti?

,,Oly korban éltem én e földön,

mikor besúgni érdem volt s a gyilkos,

az áruló, a rabló volt a hős, –

s ki néma volt netán s csak lelkesedni rest,

már azt is gyűlölték, akár a pestisest.



Oly korban éltem én e földön,

mikor ki szót emelt, az bujhatott,

s rághatta szégyenében ökleit, –

az ország megvadult s egy rémes végzeten

vigyorgott vértől és mocsoktól részegen."
wagabund
@Linna: 19.10
igen, ez pontosan így volt..eleinte lehetett a szorzótáblára pislantani, de később már fújni kellett oda-vissza...
egy életutat határozott meg sokunknál, hogy elsőben-másodikban a tanítónéni alapos munkát végzett-e?

én csak tisztelettel tudok gondolni az összes tanáromra...még akkor is, ha kaptam egy-két körmöst..
de megtanultam hibátlanul írni-olvasni, és praktikusan számolni(is)

(a billentyűzet évtizedek óta csak két ujjal megy)
tivoli
Egy egyszerű gimnázium sosem lehet haszontalan, mert minden komolyabb képzés alapja az érettségi. Akár 18 évesen akar tovább tanulni valaki, akár 40 évesen.

Legtöbb gyereknél 14 évesen még nem lehet tudni, hogy mire lesz képes. Onnan ezer felé vezethet útja különböző felsőoktatási intézményekbe. S ha mégse, legalább az alapműveltsége megvan, ami a későbbiekben még hasznos lehet.
vadsanca
@Linna: Valóban, az igazi történelmet a regényekből lehet megtanulni. Azt nem változtatják kedvükre a mindenkori hatalmak. Ezen kívűl nem olyan száraz. Történetek, cselekmények olvasása közben az olvasó bele tudja magát élni az adott helyzetbe. Ezzel egyidejüleg fejleszti a vizuális látását.
Igen, olvasni öröm, kikapcsolódás és látókör növelés ami a szókincs fejlesztéssel jár.
Az én felmenőim is ezt tették, plussz rejtfényt fejtettek. Ezt örököltem én is. Lehet, hogy ez akkori világnak volt köszönhető,- amikor még hétfőn nem volt adás-, de megérte.
Mostanság is találok alkalmat az olvasásra. A mai generációt a média butítja el. Ők teszik szűk látókörűvé a felnövekvő fiatalokat.
tivoli
@Linna: tegnap, 15:53
Melyik szóra gondolsz?
varirmag
Régen csak sikeres felvételivel ( felvételi elbeszéletéssel ) jó tanulmányi eredménnyel lehetett a középiskolába,gimnáziumba bekerülni. Ma az iskolák már a gyengén (kettes) tanulókat is felveszik. Aztán a gyerek nem bírja és "kihullik".
Miért is veszik fel ??? Talán azért mert évről- évre kevesebb a gyerek ,de évről-évre több a tanár. A gyerek meg nem számít, !!!???
JAJMÁR
@varirmag: 10:12 Igen, a középiskolák lejjebb adták, mert nincs miből "meríteni". A közoktatás csődje ez. Ne gondold, hogy minden jeles tanuló valóban "jeles", sajnos ez sem fedi a valóságot. Ahogy az országos kompetenciateszt sem.
Bűn rossz a közoktatásunk. Ezt kellene megjavítani, de nem ez történik.

A mi közoktatásunk hiányt mér. Azt, hogy melyik gyerek mit nem teljesít jól, miben marad el. Elítél, levon egy maximális pontszámból, ami most az 5-ös. A gyerek folyamatosan azt éli meg, hogy nem teljesít jól, ha nem kap 5-öst. Egy idő után az a gyerek, amelyik ezt nem éri el, legyint egyet, és már nem is akar. Védekező technika ez, a belső énjét, lelkét védi, mert ki akar naponta kudarcokat átélni? Kifelé pedig feladja!

Nem azt mérjük, hogy melyik gyerek miben jó, és nem azt építjük, mindig magasabb szintre emelve. Sok tehetséges gyerek veszik így el. A másik hiba, hogy a magyar nyelv és a matematika készség meghatározó. Miközben lehet, hogy a kreativitása kiemelkedő, lehet, hogy élsportolói tehetsége van... stb.
Stancika
@vadsanca: Vagy pénzalapokra. Gondolod országunk nagyjai a kesésbé okos gyerekeit szobafestőnek, burkolónak, vízszerelőnek stb. fogja taníttatni?
varirmag
@JAJMÁR: "Ne gondold, hogy minden jeles tanuló valóban "jeles", "

Nem gondolom, de azt sem gondolom hogy a gyengébb képességű ( "kettes")v agy lusta tanulóknak gimnáziuban lenne a helye.
Vajon a középiskolákba fevett gyengébb képességű ( "kettes")vagy lusta tanulók
hogy élik meg azokat a hónapokat amikor kínlódva próbálnak ( vagy nem is próbálnak)
lépést tartani a többiekkel.
Nem jobb lenne ezeknek a gyerekeknek , egy a képességeiknek megfelelő iskola.
Ott nem kellene "törést" szenvedniük
"Miközben lehet, hogy a kreativitása kiemelkedő, lehet, hogy élsportolói tehetsége van... stb. "

Természetesen lehet ! De lehet az középiskola és diploma nélkül is,h a ahoz nincs elég
szorgalma vagy tehetsége.
tivoli
Vízfejű a gyereke? Jó lesz vízmérnöknek.
JAJMÁR
@varirmag: 10:54 A jelenlegi formájában a közoktatás rossz! Ezen pedig nem javít, ha a gyerekek nagyobb részét kizárják a felsőbb szintű képzésből.
Ha elfogadod, hogy a jeles nem mindig jeles, akkor fogadd el azt is, hogy a kettes sem mindig kettes. Ugyanis ha ekkora arányban alulteljesítenek a tanulók, mint ma, akkor nem a tanulókban van a hiba.
Ráadásul, ha a szakmunkásképzés "felemelése" a cél, az a nézet eleve leértékeli ezt a réteget, hogy oda a kettes tanuló is megfelel! Az nem szakmunkás lesz, hanem egy szalag mellett álló betanított munkás, egy droid. Lehet, hogy ez a cél?
m.macskosz
@wagabund: tegnap, 18:42
:D
Érdekes, úgy gondoltam, sokkal fiatalabb vagy,
(talán a nick-ed miatt rájöhettem volna,
hogy kb. az én korosztályomhoz tartozol),
no, de nem ez a fontos.
Amikor az általános iskola elvégzése előtt fél évvel
el kellett döntenünk, ki mi akar lenni, én közöltem a szüleimmel és az osztályfőnökömmel, hogy Ipper Pál szeretnék lenni.
Az apámnak is volt egy kérdése, ...:) de azt mondta, azt csinálok, amit akarok,
meg amit az of.mond. Az anyám meg azt mondta, mindegy, hová megyek, csak tanuljak.
.
A fiam (és én is) kényszerhelyzetben voltunk, bezárták a sulinkat.
A büdös kölök értelmes, ezért szerettem volna, ha többre viszi, mint én,
--ahogy az én szüleim is azt akarták, hogy többre vigyem, mint ők--ezért
három "menő" suliba is jelentkeztünk.

Egy élmény volt, hogy mind a háromba felvették volna, ha
* ismeri a Thalész tételt.
Nem ismerte, mert nem tanulta, de megcsinálta a maga módján.
Nos, mivel ezt akceptálta a suli, úgy gondoltam,
jó lesz neki az ország egyik akkori/mai elit sulijába járnia.
(Titokban azt reméltem, hogy orvos lesz, de amikor a választott második nyelvként nem a latint, hanem a spanyolt választotta, feladtam.) Hozzá kell tegyem, nem voltam már csitri, amikor megszületett a srác, de mégsem tudtam, merre is irányítsam. Igaz, hogy akkor 12 éves volt, és az új iskolájának a kapuján alig érte el a kilincset.
Hogy jól jártunk-e, hogy elit gimnáziumot végzett el a srác, ám nem tanult tovább???
Talán több ambícióval...
...de az esélyt meg kell adni mindenkinek!
Egyetlen pszichomókus sem lehet okosabb, mint egy szülő, ha a gyereke jövőjére gondol. Már pedig a saját tapasztalatom is azt mutatja, hogy nem,
nem tudja sem a gyerek, sem a szülő, sem a pszichológus, mivé válik valaki.
okina48
@wagabund: Egy baj van,hogy mára fogalmam sincs,mi volt igaz,mi nem abból,amit megtanultunk!
okina48
@m.macskosz: Bocs,hogy személyes példával állok elő,de jellemző arra,hogyan akar a szülő mindenáron jót a gyermekének!Kitűnő tanuló gyermekemnek mindent bevetettem,hogy a város legjobb gimnáziumába felvetessem.A kemény követelményeket már nem tudta az élvonalban teljesíteni,így néhány ponttal lemaradt az egyetemi felvételről.Meg is kaptam a szemrehányást,hogy ha egy gyengébb suliba adom,akkor ennyi "befektetéssel"simán meglett volna a pontszáma a felvételhez.Igaza volt.Amúgy szerintem ma a legjobb befektetés egy jó hiányszakma kitanulása !Aki keresett mostanában bármilyen munkára jó szakembert,az tudja,miről beszélek!
m.macskosz
@okina48: Az én gyerekem, sajnos nem akart tovább tanulni. Szerencsére, a suli azért adott annyi tudást, hogy egy sima érettségivel is kiválóan boldogul. Azt azonban nem sejtem, mi is lehetett volna, ha esztergályos tanulónak megy...talán miniszter?!
sentinel216
@okina48: ".Amúgy szerintem ma a legjobb befektetés egy jó hiányszakma kitanulása !Aki keresett mostanában bármilyen munkára jó szakembert,az tudja,miről beszélek!"

Tudom miről beszélsz. A napokban dugulás volt a fürdőszobában. Google oldalakon böngésztem trükkök után, négy - ötféle drága elhárítószert vettem (kb.3.000 Ft), de nem sikerült megoldani. Telefonáltam szakinak. Húsz perc múlva ketten jöttek. 7 - azaz hetes percig tartózkodtak a helyszínen. Dugulás megoldva, 4.000 Ft zsebre, két jó tanács a továbbiakra vonatkozóan és közölték nem volt bonyolult eset, ezért ilyen olcsó. (Mondták több helyre várják őket.) Hol keres egy két diplomás bölcsész ennyi idő alatt, ennyi pénzt?
m.macskosz
@sentinel216: Ez is igaz:
"Hol keres egy két diplomás bölcsész ennyi idő alatt, ennyi pénzt?"
De hol kell hétrét görnyedv, a trutyiban keresnie a hibát egy bölcsésznek ?
sentinel216
@m.macskosz: Szólhatott volna a mese egy TV szerelőről, számítógép javítóról, fodrászról, műköröm építőről, (akiről azt sem tudom milyen szakma) autó szervizesről. :-)))
varirmag
@JAJMÁR: "ha ekkora arányban alulteljesítenek a tanulók, mint ma, akkor nem a tanulókban van a hiba."

Na ! ez így igaz !!!
Talán ha a pedagógusok több figyelmet fordítanának a diákokra, talán ha a szülő is több figyelmet fordítana a gyermekére.

"Ráadásul, ha a szakmunkásképzés "felemelése" a cél, az a nézet eleve leértékeli ezt a réteget, hogy oda a kettes tanuló is megfelel! "

Na ,ez nem igaz !!! A kettes tanulóból soha nem lesz autószerelő,esztergályos stb...stb.

Azt hiszem nem érted vagy nem akarod értni amit (tegnap, 10:54 ) írtam.
micfild
@sentinel216: mindegy kiről szólna a meséd... A duguláselháritó- a tv szerelő, a számitógép szerelő kimegy a helyszinre amire üzemanyagot használ... aztán mivel vállalkozó, kiszedik a zsebéből a jövedelme nagyobbik részét mindenféle elvárt adóval és járulékkal amit akkor is fizet, ha éppen semmi eset nem esett be, amit meg kellett javitani.
darwin
@varirmag: Az általános iskolai jegyekből senki ne vonjon le semmilyen konzekvenciát.Egyik fiamat úgy lökdösték át egyik évről a másikra általánosban.Bukdácsolt .Utálta az egészet.iskolapszichológushoz is elvittem,aki azt mondta,hogy a gyerek nem buta,csak nem szeret iskolába járni.Középiskolába kerülve osztályelső lett.
Naaa?
Nil
a fideszes gyerekek mennek az elit suliba a többit meg elosztják ide-oda függetlenül a képességétől - ma már mindent tudnak mindenkiről, így a gyerekekről is.

Szakmát meg max. a hajléktalan szakiktól lehet ellesni fekete munka közben- az iskolákban már nem lehet megtanulni
csa-csa
@varirmag: teljes egyetértésem! sok diáknak rengeteg mindenhez van érzéke, de pont erre nem figyelnek a tanárok. Lehet hogy nem tud verset elemezni, esszéket írni, de remek asztalos, hegesztő, autó- és minden egyéb szerelő lehetne belőlük.
csa-csa
@m.macskosz: esztergálni is kell valakiknek! nagyon is fontos szakma!
max laikusként mondom, pl. bizonyos szakmákban nélkülözhetetlen!
ehhez nem biztos, hogy felsőfokú végzettség kell! csinálják jól!
m.macskosz
@csa-csa: Egy jó esztergályos százszor többet ér, mint egy rossz miniszter.
Sőt! Egy közepes képességű esztergályos is hasznosabb, mint egy közepes képességű miniszter.
csa-csa
@m.macskosz: pont ezt mondom! teljes egyetértésem!

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.