Budapesttől Győrig 163 nagyméretű kátyú (és számtalan kisebb) tarkítja az M1-es autópályát. A helyzet nemcsak életveszélyes, de abszurd is. Vajon miért, hogyan romlott le ilyen gyorsan és ennyire az ország legforgalmasabb autópályája, és lehet-e még egyáltalán autópályának hívni az M1-est?

Az államnak nincs pénze az M1-es karbantartására

Fotó: Kálmándy Ferenc / MTI

A megnövekedett forgalom és időjárás az oka, hogy az aszfaltburkolat romlása jelentősen felgyorsult az utóbbi években az M1-esen – írta az autópálya karbantartója, a Magyar Közút megkeresésünkre. Amíg 1995-ben átlagosan 20 ezer jármű haladt át naponta az M1-esen, addig mára ez a szám egyes térségekben a 80 ezret is eléri (ennek fele kamion, teherautó), a fővároshoz közel pedig a gyorsforgalmi út több helyen is 100 százalék feletti kapacitással üzemel, írták.

Az időjárás és a forgalomnövekedés (különösen a teherforgalomé) mellett az M1-es lepusztulásának fő oka, hogy az állam nem tartja megfelelően karban az autópályát – mondták a közlekedési, illetve az autópályák állami kezelésére rálátó szakértők, akik nem akartak névvel nyilatkozni.

Egy régebben épült aszfaltút felső kopórétegének átlagos élettartama 3-8 év, a teljes cserét szükséges elvégezni meghatározott időközönként és szakaszonként. Az M1-es legkorábban épült szakasza (1976-77) Budapesttől Tatáig tart, itt van a legtöbb kátyú és forgalomkorlátozás.

A nyilatkozó szakértők szerint az állam azért nem tudja megfelelően karbantartani az M1-est, mert erre nincs pénze. Az útdíjból származó évi 220 milliárd forintot az utakra kell fordítani, de az M1-es teljes kopóréteg-cseréje valószínűleg elvinné ennek jelentős részét. A felújítást ugyanakkor nemcsak a befolyó útdíjakból lehet finanszírozni, hanem egyéb költségvetési forrásokból is, ennek átcsoportosításához politikai szándék kell, ám ez a jelek szerint nincs meg.

A kormány 2016-ban hirdetett meg egy 2500 milliárd forintos útépítő programot 2022-ig. Ebbe hol beletették az M1-es bővítését, hol kivették. A bizonytalankodásra jellemző, hogy Lázár János miniszter 2017 januárjában azt mondta: Budapest és Tatabánya között biztosan, Tatabánya és Győr között pedig valószínűleg 2×3 sávosra kell bővíteni az autópályát.

Most ott tartunk, hogy Budapest és Győr között bővítik kétszer háromsávossá az M1-est.

(24.hu)

59 hozzászólásarrow_drop_down_circle

Ez itt az összes hozzászólás. Kattintson, ha csak a legfrissebbeket olvasná!
mackoka46
Majd ha elkezdik konfiskálni a rabolt vagyonokat remélhetőleg erre is kerül.
RonaGyuri
nem tartja megfelelően karban - igen ez általános! =))
papa.49
Ha 2x2 sávosra nincs hogyan lesz a 2x3 sávosra elég suska ???
KEVESEBBET KÉNE LOPNI FÜTYISZEK !!!
sokanvagyunk
Minősítsék vissza kátyúkkal megtűzdelt pormentesített útnak.
cs.n.
@szaboria1: Meg fölösleges konzultációkra, hirdetésekre, külföldre juttatott sokmilliárdos vissza nem térítendő támogatásokra, bözsiutis/rezsicsökis szavazatvásárlásra, stb.
colibri
Fizetős autópálya így nézzen ki, hát ez szép! Nincs rá pénz, hogy megjavitsák? Pedig, aki igénybe veszi, az mindenki fizet érte. Minden évben dicsekednek, hogy mindig több és több folyik be útdíjból. Nem elég? Akkor miért talicskázzák a határon túlra, meg a sok kamupárt finanszírozására, meg idióta, gyűlöletkeltő óriásplakátokra? ..és sorolhatnám... Emberek, biztos ez akarjuk??
nyanya001
Románoknak stadiont építeni van pénz-
kereső
@colibri: nem csak útdijat fizet ,aki használja-hanem az üzemanyagok árában felszámitott jövedéki.adót-IS+ÁFA.,valamint úthasználat nélkül a súlyadót+baleseti adót.
Eladott Ország
A 95-ös benzin jelenleg itthoni fogyasztói árának mintegy háromnegyedét az államháztartásokat gyarapító tételek adják. A benzinben lévő orosz kőolaj ára − szintén némi leegyszerűsítéssel − 40 forintot sem tesz ki az adó nélküli kutatási és kitermelési költségek alapján. A benzinárban az Áfa és jövedéki adó 48,0 %, akkor az államnak "mé" nincs pénze rá , hogy rohadjanak meg!
sokanvagyunk
@papa.49: ...ha csak nem nevezik át a leállósávot surranósávvá - amit már többen amúgy is annak néznek.
Nessy
majd Lőrinc barát háromszoros áron felújítja kb. félévi használatra!
nyanya001
@Eladott Ország: 500 milliárd kínai vasút...
Eladott Ország
forum.index.hu/Article/viewArticle?a=82104275&t=9180799&openwith=4
M6: a magyar közlekedés építés tervezői baklövése?
gazdasági bűncselekmény, hűtlen kezelés?
hova megy a pénz?
Eladott Ország
@nyanya001: 24.hu/fn/gazdasag/2017/09/07/3700-milliardot-kolt-a-magyar-allam-paks-ii-re/
3700 milliárdot költ a magyar állam Paks II.-re. Hogy a végén mennyibe fog majd kerülni az csak a Jóisten tudja. (Lásd eddigi állami beruházásokat)
staro2
Kva anyját az államnak és a kormánynak.
Annyi minden szirre-szarra van pénz, a fontosakra nincs?
Tolvajbanda!
Edmond Dantes
Ma délelőtt jöttem az M1 sztrádán,egyszerűen botrányos!!! Pofátlanul kitettek egy csomó sebességkorlátozó táblát,80 km/ó (!!),aztán el van intézve,de még így sem lehet megúszni a zuhanásokat.Sehol nem láttam,hogy valamit is csinálnak e!!! .Éves matricám van erre a szakaszra,de kénytelen leszek átmenni a régi egyes útra.Kíváncsi vagyok,hogy a pályamérnökségen vagy hol,visszaadják e az éves díj arányos részét.Rohadt banda,Tiborcz alig világító diódáit,a röhejes stadionjait bezzeg gondos figyelemmel kísérte Orbán,de ez a botrányos helyzet nem érdekeli,mert nem az ő kocsiját teszi tönkre,nem az ő dagad valagát rázza Európa legbotrányosabb sztrádája.
1bitang
@szaboria1: De ott nincs is ám kátyu!!!
Pálinkás Pál
@szaboria1: Hagyjátok már azokat a stadionokat..az aprópénz ehhez képest...
"Számításaink szerint a kész stadionok eddig összesen 42,11 milliárd forintba kerültek, ennek 95 százaléka, 40,2 milliárd forint a közpénz. " Nos ennyi pénzből tatabányáig nem szélesíted ki a pályát!!! és ez az összes stadion!!!
Marha jó vele példázódni,mint felesleges pénzkidobással,de gazdaságilag aprópénz!!!
Edmond Dantes
Folytatás. És van pofája Lázárnak átmenni Ausztriába,kifogásolni,kritizálni az ottani állapotokat,ami nagyságrendekkel minőségíbb,mint amit remélhetőleg ez a banda maga mögött fog hagyni hamarosan.Most már értem,hogy Orbán mért ment vonattal Bécsbe,féltette a csüngő hasát a rázkódástól.Legalább Semjént küldené rajta végig lóháton,kalapban.A ló ugyanis azonnal rendbe tenné-na nem az utat-hanem Semjént.
rétisas
@Pálinkás Pál: A 42,11 milliárd sehogy sem stimmel (netán odébb van a tizedesvessző?).
kissé felnőttem
megoldja majd az utókor, persze ő meg vesz egy helikoptert aztán nincs is kátyu csak az ellenzék állitja
staro2
@Pálinkás Pál: S stadionok a szemérmetlen lopás jól látható, fizikailag megjelenő jelképe ezért beszél mindenki erről.
A lényeg nyilván a mögötte meghúzódó ellenőrizetlen TAO pénzek felhasználása .
No abból már lehetne aszfaltozni.
kereső
@Pálinkás Pál: 18:23, eddig a sportra -focira a TAO-ból 450 milliárd forintot forditottak.Az amit ideirtál,az az ezen felüli rész.Sajnálom.
simmering73
Most olvastam egy másik cikkben: Orbán azt mondta, ha a fidesz nyer, lesz nyugdíj, lesz útépítés. Most akkor ki hazudik?
quadrocopter
Azannyát! Hát a benzinárban lévő "útadó" hova a péchába megy?
Borsodi
Plakátokra,szavazatvásárlásra,hazugságok gyártására,békemenet, Páncél kamionra,
index.hu/belfold/2017/11/13/megis_lesz_torok_oriasmecset_budapesten/
csipetke
@simmering73: 19.15 Orbán mé'pont most mondana igazat?Te emlékszel olyan -akár egyszeri-esetre,amikor igazat mondott?
lusta
@Edmond Dantes: @colibri: Az egybites 300 forintos budiforradalmárok részére.
Az éves matrica díja Szlovákiában 50 euró, míg a Lézer Jankó által lesajnált sógoroknál 87,30.
Még egy érdekesség. A cseheknél az osztravai autópálya szakasz olyan csapnivaló a süllyedések miatt, nem a kátyúk miatt, hogy néhol 100, sőt 80 km/h sebesség korlátozás van. Na erre a szakaszra nem kell fizetni.
Azért csak szavazzatok birkák a tolvaj bandára.
Hellcat
És akkor miért kell külföldre tolnia milliárdokat???
papa.49
@sokanvagyunk: Nevezhetik aminek akarják de ilyen szarok nem voltak az utak régen az biztos !!!
csipetke
@Hellcat: 20.09 Szavazatokért.Nem keveset..
Zeta
@Hellcat: ott van helye, van ho eltü.get.i
vadnarancs
@lusta: A csehek folyamatosan javítják és építik a pályákat. Le a kalappal előttük!
division
@szaboria1: Nálunk folyamatosan foltozzák, amit kimos az eső és még nagyobbak lesznek a lukak. De legalább próbálkoznak:-))
Yoda69
Elvitte a penzt a gyulolet-propaganda meg a stadion epites.
csipetke
Most hallgattam a híreket a rádióban,(rádió1 Balázsék),aszongya,hogy Európában Olaszországban a legrosszabbak az utak,ott van a legtöbb kátyú.Vagyis,mi fogjuk be,van a miénktől szarabb is.Bakker,a mieinket összeszámolták,és kiderült,hogy nálunk 2 kátyúval kevesebb van?Nálunk ha építenek is utat,valamiért többször annyiba kerül,mint a szomszéd országokban,és sokkal rosszabb minőségben.
Yoda69
@csipetke: Sokat jartam Olaszorszagban, vegigvezettem Tarvisiotol Sziciliaig oda vissza, Pizza, Garda to, Roma, Pescara. Nem tapasztaltam hogy rossz utjaik lennenek. Es nem csak autopalyan, hanem rendes kozuton es alsorendu utakon is jartunk. A tablaik messze jobbak mint a mienk, csak Magyarorszagon tevedtunk el :)
Sámannus
Dehogy nincs! Nem akarják csinyáni. Inkább csak odasz@rnak.
lusta
@vadnarancs: Éppen ezért mondá cseh barátom, Európa legnagyobb parkolója a Prága-Brno autópálya. Ráfért már a felújítás, mert nagyon ramaty volt.
Eladott Ország
Miért a 10 nap a legrövidebb idő, amire matricát lehet venni? Egy olyan országban, ahol pár óra alatt át lehet szelni az országot, miért nem lehet rövidebb időre matricát váltani? A plebejus kormány az ...
Pálinkás Pál
@kereső: Senki nem vitatja...éppen ezért röhejes mindig a stadionokat emlegetni,mert az csak a jéghegy csúcsa,abból nem sok utat építenél!!!
Pálinkás Pál
@rétisas: "A stadionláz teljes költsége valóban százmilliárdokban mérhető, az elkészült létesítményekre eddig összesen 42,11 milliárd forint ment el, ebből 40,2 milliárd forint közpénz."
Így már megfelel???
kokopelli
@csipetke: Az autópályák mindenhol jobbak,mint Magyarországon!Az M1-en még
fizetnie kellene a kormánynak,hogy valaki ott dönget! A német politikusok nekiugrot-
tak a Dobrint nevű orbánhaver Seehofer szövetségi-közlekedési miniszter torkának,
hogy milyen jogon akarja a külföldieknek bevezetni az autópálya-vignyettát! Vagy
mindenki vagy senki!Akkor jött a barom,hogy a németeknél vissza lehetne adni,az é-
ves autóadó befizetésénél! Megint pofáncsapták,mert vagy mindenki,vagy senki! A ba-
rom németek spórolhattak volna!? ...szolidárisak maradtak a "banya" vezetésével!?
kisrigó
@cs.n.: Egyszerűen felsorolhatatlan az a rengeteg pénz, amit elloptak, mert a nagy vagyongyarapodásokban ez előbújik! No, meg az a sok szavazatvásárlási pénz, amit titkolnak, de ma már kideríthető. Az útfelújítással is kellene foglalkozni, nem pedig az irreális vasútépítési tervekkel! ( vasút Varsóig, Bukarestig!!) Belföldön meg minősíthetetlen állapotok a vasúton! (is!)
Peller Anikó
@kisrigó: ez nem egészen így van, a vasút fejlesztése elsődleges lenne, na persze belföldön.

Másodlagosan fontos a szállítási (vasút)vonalak fejlesztése a tengeri szállítási útvonalakkal kapcsolva. A kamionokat vasútra kell pakolni (a RoLa rendszert éppen a fidesz számolta fel néhány éve, bizonyára keveset lehetett belőle lopni).

A kamionok percek alatt tönkreteszik az autópályákat amiből persze ki van lopva mindenféle anyag.

Az autóközlekedés luxus, kártékony, felmelegedést okoz, elfogyasztja az életfontosságú kőolajat. Büdös is. Sajnos ez a helyzet.
Aki Én
Mert ők egy másik M1-et tartanak karban. Úgy 100 milliárdból évente.
herczeg0210
Kellene egy stadion tendert kiírni, hogy lehessen kellően túlárazni és lopni belőle...
Eladott Ország
Útfelújításból nem lehet lopni, csak új beruházásból, különösen ha EU támogatás is van rajta, baszódjatok meg.
bence
@papa.49: ! Majd a zárolt orbán vagyonból megoldják !
vadnarancs
@lusta: Ostrava és Plzen környékén is dolgoznak serényen... Ott legalább visszaforgatnak valamit az útdíjakból az utakra is. Nálunk nézd meg... Kár említenem utakat, BÁRMELYIKET említhetném!
papa.49
Figyüzzatok ma elmentem Dunaújvárosba dolgozni a 44 főút szar, a Kecskeméten átvezető utak szarok, ( csutigeci 2016 nyarán ígért 80 milliárdot Kecskemétnek a város fejlesztésére) az 52 út kb 3 km szakaszokban van felújítva, kb. 15 km összesen a 70 km ből a többi kritikán aluli, az út 152 km ből csak a 6 főút pár km volt elfogadható ,eg a Pentele híd !!!

Új hozzászólás

Hozzászólás írásához regisztráció szükséges. Regisztráljon vagy használja a belépést!


Még karakter írhatElolvastam és elfogadom a moderálási elveket.